Onderweg naar de Noordkaap

Noorwegen, Evenskjer

Gisterochtend reisden we verder naar het oosten. Ten noorden van Narvik kwamen we weer op de Noordkaaproute, de E6. Deze gaan we volgen tot het eind. Er is geen andere doorgaande weg naar onze bestemming.
Zo’n beetje vanaf dat we in Noorwegen zijn, zien we verkeersborden met elanden. Tot nu toe heb ik er eenmaal in de verte een paar zien staan.
Gisteren liepen er opeens 3 stuks in de berm van de weg. Het ging te snel om foto’s te maken, maar gelukkig stond de dashcam wel aan. Gisteravond dus het filmpje gezocht en een “printscreen” gemaakt van de beelden.
We overnachtten op een parkeerplaats bij het Lullefjellet nationaal park. Een stukje E8 genomen, richting Finland, om er te komen.
Vandaag veranderde het landschap. Als we niet langs een fjord reden, dan reden we gisteren door het bos. Vandaag kwamen we op een gegeven moment boven de boomgrens uit. Die ligt hier rond de 400 m boven zeeniveau. Wat hei- en bosbessenachtige struikjes is dan het enige wat we zien.
Op een gegeven moment zien we tussen de kale bergen (met sneeuw en ijs) beneden ons weer fjorden met viskwekerijen.
Later opeens een beest op de weg. Ook nu weer een jonge eland. In de sloot naast de berm eentje met een groter gewei.
We staan nu op een parkeerplaats aan de E6, zo’n 10 km voor Alta, waar we morgen het museum met rotstekeningen willen bezoeken. Als het droog is, doen we dat op de fiets. Vanmiddag vielen er regelmatig wat buien, de eerste sinds weken. De weerapp geeft voor morgen “somber” aan.