Tineghir

Marokko, Tineghir

Vanmorgen ons weer verbaasd over het zware leven van de vrouwen hier. Toen Paul aan de campingbaas ging vragen waar we brood konden kopen, lag hij nog in zijn bed. Hij had ondertussen wel een kom soep. Zijn vrouw was al druk bezig o.a. met het klaarmaken van deeg om brood te bakken. Een bakker was er niet in de buurt. Als het brood klaar was over 15 minuten (inshallah, dachten wij erbij), zou ze er een brengen.
We kregen inderdaad brood een half uur later. We waren net klaar met ons cracker-ontbijt.
Even later zagen we haar lopen op het plateau waar de toeristen komen kijken. Ze ruimde wat lege flessen op en liep met een doek met spullen erin op haar rug. Later had Saïd, de campingbaas, de doek uitgespreid en stalde er zijn koopwaar uit. Toen wij haar gedag zeiden, stond ze net klaar om hem nog een mand met spullen te brengen.

Wij reden vandaag de Gorges de Dadès. Soms loopt de weg een stuk boven de rivier, soms er vlak langs. Af en toe wordt er gewerkt en is er een deviation. Eén keer was er een stuk van de weg weggeslagen en moest het verkeer in een bocht op een helling (±15%) over één rijstrook. Daar stond een mannetje het verkeer te regelen.
Op één plaats is het echt een kloof. Gelukkig kwamen we daar geen tegenliggers tegen, anders waren we bang voor beschadigingen aan het dak door de overhangende rots.
Wel een prachtige route. Heel veel verschillende uitzichten. Verschillende rotsen, tuinen en akkers langs de rivier. Mensen die op het land werken, vrouwen die met grote vrachten gras of brandhout op hun rug tegen de rotsen opklimmen, vrouwen die de was doen in de rivier. Een paar keer zagen we een kudde geiten of schapen.
Na zo’n 50 kilometer werd de weg zo slecht dat we terug zijn gereden. We wisten dat vanaf ongeveer dat punt de weg alleen met terreinwagens te berijden is.
Na nog wat kilometers over de N10 zijn we nu in Tineghir. We staan op een camping in een woonwijk in aanbouw aan het begin van de stad. Verderop kunnen we van hieruit de Todrakloof in.