Asilah, een fotogeniek stadje

Marokko, Asilah

Vanmorgen fietsten we naar de medina. Eerst even kijken bij de haven. Ook hier stond voor de ingang politie, maar deze keer mochten we wel de pier op. Mooi uitzicht op de zeekant van de stadswal en blauwe bootjes in de haven. Het was er verboden te zwemmen en te vissen. Veilig terrein dus voor de vissen die af en toe sprongen maakten boven het water.
Via de zeepoort gingen we de medina binnen. De fietsen voor de poort aan een hek vastgemaakt. Paul loopt met een stok, maar houdt het een uur vol. Dus we gaan vooruit. Gisteren hebben we wel een boodschappenlijstje gemaakt voor de pharmacie om voldoende diclofenac en omeprazol te hebben tot we thuis zijn.
De medina van Asilah is leuk. Gebouwd in Andalusische stijl, omgeven door zware muren met verschillende poorten. Het houtwerk van de witte huizen is veelal blauw en voor de ramen vaak houten schermen, waar je elders in Marokko siersmeedwerk ziet.
De medina is praktisch autovrij, dus dat betekent dat winkeltjes moeten worden bevoorraad met handkarren. Ook de melkman loopt met een handkar zijn waren te verkopen.
Net buiten de medina een rij koetsen. Nou zie je die in meer stadjes, maar deze zijn wel echt over de top. Je kunt er trouwens niet alleen toeristen mee vervoeren. Ik zag een roze koets rijden met een strobaal erin.