Langs Imouzzer

Marokko, Imouzzer Ida Ou Tanane

Gisteren een “huishouddagje”: was gedraaid, paar boodschappen in Aourir, nog een paar potten jam gekookt.
Paul ging op de fiets mee naar Aourir. Hij pakte het terras bij een koffietentje, terwijl ik een stukje van het stadje doorliep op zoek naar aardbeien, vers brood en wat groente.
’s Middags is Paul de banden van de fietsen en de auto gaan oppompen. Met een 12V minicompressor, dus dat is 10 minuten draaien en dan moet hij weer afkoelen. In die tijd is er een autoband gedaan.
Het gaat dus wat beter met zijn rug, alhoewel hij de hoeveelheid diclofenac heeft opgevoerd. Op internet gezocht wat de huidige behandeling is van hernia: pijnstillers en fysiotherapie. Er stonden ook wat oefeningen genoemd en die gaat hij voorzichtig proberen.
Vanmorgen reden we via de P1001 naar de N8. Een schitterende weg door een kloof. Op dit moment veel wegwerkzaamheden, dus regelmatig een stukje piste of langs een brug in aanleg door een (droge) rivier.
Later bleven we stijgen tot we net voorbij Imouzzer op een soort kam/hoogvlakte kwamen. Toen kon ik af en toe doorschakelen naar 3 of 4.
In Imouzzer was de souk bezig. Dat was dus heel langzaam door de drukte manoeuvreren. Als Paul mobiel was geweest, waren we de souk opgegaan. Dit blijft dus op ons wensenlijstje voor een volgende keer. Net als de Vallee de Paradis, even voor Imouzzer, waar veel wandelaars de bergen in gingen.
De laatste 8 kilometer ging het weer steil omlaag (in de eerste of tweede versnelling).
De N8 is vergeleken met het eerste deel van de route een saaie weg. Tweebaans met middenstreep, waar je elkaar gemakkelijk kan passeren. De rode bergen met groene bomen zijn wel mooi, maar die hebben we al meer gezien.
We staan nu op een drukke parking bij Chichaoua. Langs de parkeerplaats restaurantjes en winkeltjes. Aan de overkant van de weg een moskee. Veel te zien dus.
Toen we aan kwamen rijden, werd er meteen vanuit een van de restaurants (L’Escale) gewezen, waar we (recht) konden staan. Vanavond gingen we er eten (brochettes, frites en salade). Er was geen kaart en stom genoeg vroegen we niet van te voren naar de prijs. Er werd bijna 500 dh in rekening gebracht. Dure les dus voor ons.

Nog gefeliciteerd Paul. Rottig die rug. Tip: bij diclofenac maagbeschermer inzetten ( omeprazol)