Coöperaties

Marokko, Zagora

Gisterochtend eerst in Zagora wat boodschappen gedaan. Dat is niet zo simpel als het lijkt. Een echte supermarkt is er niet in deze contreien. We moeten dus verschillende winkeltjes af om bijvoorbeeld een stukje kaas te vinden.
’s Middags wandelden we naar Amezrou. In de oude kasbah hier staat een verlaten synagoge naast een moskee. Er hingen te veel kinderen en jongeren om ons heen, die allemaal ons de kasbah wilden laten zien, dat we er niet echt naar op zoek zijn gegaan.
Berbers hebben de joodse traditie van het maken van zilveren sieraden overgenomen. We kwamen terecht bij een coöperatie waar dit werd gedaan. Ze maakten niet alleen zilveren voorwerpen, maar restaureerden ook oude deuren waarin met kamelenbot figuren waren ingelegd. Voor we uiteindelijk in de winkel kwamen, kregen we een rondleiding door het gebouw. Drie verdiepingen rond een binnenplaats vol met oude voorwerpen: van vijfarmige kandelaars tot de Arabische variant van het lampetstel; oude traditionele kleding, leren gebedsmatten, sieraden van getrouwde en ongetrouwde vrouwen en nog veel meer.

Vandaag fietsten we naar Tamegroute, een dorp 20 km verder naar het zuiden.
In de oude ksar staat een Koranbibliotheek met manuscripten van de 11e tot de 17e eeuw. Niet alleen Korans en koranuitleg, maar ook encyclopedieën, boeken over astronomie, algebra en poëzie.
Alleen professoren mogen (met handschoenen en mondkap) de oude boeken inzien. Voor studenten is er een leeszaal met moderne boeken.
Voor de oprichter van de bibliotheek en centrum voor islamitische studie Mohammed Bou Nasri is een Mausoleum ingericht. In de voorhof van dat graf wachten zieken en gehandicapten op een wonderbaarlijke genezing. Je kunt het vergelijken met Lourdes.

Verderop in de ksar is een coöperatieve pottenbakkerij van 7 families. Het aardewerk wordt met natuurlijke pigmenten geglazuurd.
In deze ksar wonen veel zwarte Berbers (Berbers noir) afkomstig uit Mali en Mauretanië. Vroeger waren dit slaven. Of de huidige bewoners daar van afstammen werd mij niet helemaal duidelijk.
Aan de rand van de ksar zijn een paar ovens, waar vrouwen van verschillende families hun brood komen (laten) bakken. De woningen zelf liggen bijna ondergronds, vanwege de hoge temperatuur in de zomer.

Leuk die verschillende ambachten. Tja en fietsen met een dromedaris naast je, je waant je dan echt ver weg van Nederland.