Igherm-n-Ougdal

Marokko, Ighrem N'Ougdal

Gisteren op weg naar de “camping” reden we door Igherm-n-Ougdal. Hier is een versterkte gemeenschappelijke graanopslag, die geopend is voor publiek. Het was toen te laat om ernaar op zoek te gaan, dus vanmorgen reden we 19 km terug.

De Igherm ligt op een heuveltje en is vanaf de straat te zien. Als we erheen lopen, vraagt een jongetje al of we hem willen bekijken. Op de deur zitten 2 hangsloten. De jongen klopt op een deur van een huis ernaast. Er wordt niet opengedaan en hij concludeert dat de bewoners nog slapen.
Nadat we op een terrasje wat hebben gedronken, proberen we het opnieuw. Als ik op de deur klop, kijkt een vrouw boven uit het raam en komt dan met sleutels naar beneden.
Deze Igherm is voor de families uit het hele dorp, die hier hun graan en mais opslaan. Drie verdiepingen gangen met kleine kamertjes rond een centrale binnenplaats met lichtkoepel. Soms hebben de kamers een mooie gesneden deur (met hangslot) ervoor, soms een simpele houten deur en soms zijn ze zonder deur en leeg.
In de hele centrale Atlas zijn Igherms te vinden. Sommige zijn nog in gebruik.

Na de Igherm rijden we naar Marrakech, 114 km waar we de hele dag voor nodig hebben. We steken de Hoge Atlas door over 2 passen. Op de hoogste pas was de weg net opnieuw geasfalteerd. Op de rest van de route door de Atlas werd er aan de weg gewerkt, dus de bovenste laag asfalt is verdwenen, er zijn veel gaten en regelmatig moet het verkeer van beide kanten over 1 weghelft en een deel van een “berm”.
In Marrakech eerst naar de Marjane om voorraad aan te vullen en dan door naar camping Le Relais de Marrakech. Hier houden we een dag rust.

Een fascinerend land en ik ben blij dat ik op deze manier mee kan "liften".

Magda 2019-01-27 14:59:57

Prachtig, heb wel een vraagje, hoe zit het met brandstof. Kan je genoeg diesel tanken.