El Jadida

Marokko, El Jadida

Na vertrek van de camping eerst boodschappen doen bij de Marjane en tanken bij Afriquia in Mohammedia.
We nemen een klein stukje péage rond Casablanca. Daarna de kustweg (320) richting El Jadida. Langs het strand van Hanuzia geluncht. Schitterend uitzicht op een verroeste boot in het water en vissers op het strand. Het tij kwam snel op.
In El Jadida naar de oude Portugese Cité: een bolwerk, gesticht in 1502, dat aan alle kanten werd omgeven door zee. De naam was toen Mazagan. In de Franse tijd is (tot 1956) is deze naam opnieuw gebruikt. Paul vond dan ook nog een putdeksel van Ville de Mazagan.
Bij een voormalige kerk is een onderaardse opslagplaats (citerne). Sinds 1541 in gebruik als waterreservoir. Nu nog maar enkele centimeters, toen een paar meter. De pilaren weerspiegelen in het water. Daglicht valt binnen door een put in het gewelf. Ook de weerspiegeling van de blauwe lucht is te zien.
Staan vannacht op een parkeerplaats tegenover het politiebureau in Sidi Bouzid, een badplaats ten zuiden van El Jadida. We staan zo’n 50 meter vanaf het strand, waar al volop gesurft wordt.

Ik ben nooit in Marokko geweest maar het wordt hoog tijd om het land eens te bezoeken wat een mooi verslag met schitterende foto's! !