Kristallgruvan Olden

Zweden, Östersund

Vanmorgen reden we naar Mante, waar we samen met Tindra in haar auto stapten. Met leden van de amateur geologie vereniging van Jämtland gaan we op excursie naar de kristalgroeve in Olden.
We zijn met 10 mensen tussen de 5 en 87 jaar oud.
Eerst een praatje over allemansrecht (plukken van bessen en paddenstoelen is toegestaan, het meenemen van een steen die je in een zak kunt doen wordt gedoogd), iets over de historie van de groeve (in WOII in gebruik, daarna goedkoper en beter bergkristal uit Brazilië) en het ontstaan van kwarts en bergkristal en de opbouw ervan. Daarna gaat iedereen op zoek. Officieel mag er niet worden gehamerd (stenen kapotgeslagen), maar ook dat wordt hier door veel mensen gedaan.
Er worden dus stukken van stenen geslagen om een mooi stuk kristal mee te kunnen nemen. Een van de oudere leden van de vereniging geeft aanwijzingen. Soms wordt er een stuk kwarts gevonden met heldere bergkristallen erop.
Na een paar uur heeft iedereen wel wat stukken die hij/zij mee wil nemen.
Op de terugweg naar Östersund krijgen wij een lekke band. Mante en Paul zetten samen een thuiskomertje erop en dan kunnen we door.
Tindra wil met ons meerijden naar de camping en zien waar we gaan staan. Mante komt een uurtje later met pizza’s.