Essaouira

Marokko, Essaouira

Vanmorgen bij het wakker worden, regende het iets. In de loop van de dag vielen er meer buien.
Onderweg kwamen we opeens veel Nederlandse campers tegen en zelfs een aantal caravanners. Op een van de laatsten zag Paul een ACSI-sticker. De ACSI-Marokko-reis dus.
Na een paar uur stopten we bij een pause-cafe , tevens arganshop, voor ons dagelijkse glas jus d’orange. Terwijl we wachten op onze bestelling zei Paul dat hij zin had in een msennem. Even later wordt onze jus geserveerd en we schieten in de lach als er ook een bordje met een msennem bij wordt gezet. Als we uitleggen waarom we lachen, snapt de ober het. Even later komen er 3 bakjes met arganproducten bij om te proeven met de msennem: arganolie, arganhoning en amlou (een mengsel van gemalen amandelen, arganolie en honing – heel lekker). De producten werden boven “gemaakt” door de vrouwen en verkocht. Toen onze msennem op was, werd er gevraagd of meneer er nog een lustte. Meneer zei daarop geen nee en er werd nog eentje gebakken en warm geserveerd. Boven kregen we een uitleg over hoe de verschillende producten tot stand komen en kochten we een potje amlou.
In de buurt van Essaouira werden de buien heviger. Sommige wegen stonden blank. Wij gingen er ook door, heel voorzichtig.
Staan nu op de camping. Het is nog niet droog geweest sinds we aankwamen. We zijn de camper dan ook niet meer uit geweest.

Dus ondanks het slechte weer, toch wederom een prachtge dag. Een ontmoeting met wederom een paar zeer gastvrije mensen. Dat is erg leuk om te lezen. Ik wens jullie toch wat beter weer ☀️

Frans 2016-05-11 18:19:54

heftig hoor die blankstaande wegen.