Lunchafspraak

Kroatië, Split

Zaterdag belden we naar de stadscamping bij Split of er zondag plaats voor ons was. We werden aangeraden in de ochtend te arriveren, dan waren er de meeste lege plekken. We zetten dus zondagochtend de wekker en reden om half negen weg van de camping.
Onderweg weer een “o ja-moment”. Drie jaar geleden reden we een maand later deze route en overal langs de weg stonden toen kraampjes met mandarijnen. Ook nu zijn de eerste mandarijnen al rijp, dus de kraampjes staan er weer.
Voor de lunch zijn we op de camping. Later in de middag fietsten we naar het centrum van Split (ca 10 km) om de route naar de ferryhaven te verkennen.
Onze buren (Elsa en Joop) zijn op dit moment op Brač, het eiland voor de kust van Split. Via what’s app hebben we afgesproken elkaar maandag te ontmoeten in Split.
Maandagochtend fietsen we opnieuw naar Split: Eerst een stuk langs de kust en dan doorsteken naar de grote doorgaande weg. Het gaat helling af, dus met 35 km per uur met de auto’s mee van stoplicht naar stoplicht. Automobilisten hier zijn niet zo gewend aan fietsers, dus als wij met uitgestoken hand 3 rijbanen oversteken om voor te sorteren, blijven ze achter ons rijden.
Voor we Joop en Elsa ontmoeten, kijken we even rond in de oude stad. Het centrum is een paleis van de Romeinse keizer Diocletianus (3e, 4e eeuw), waarin nu vooral souvenirkraampjes zijn en touristen.
Op een marktje kopen we wat groente en fruit en daarna gaan we naar de haven.
We hadden een gezellige lunch aan de boulevard met traditionele Balkangerechten.
Vandaag was een huishouddagje: Een wasje om voldoende schone onderbroeken te hebben tot we thuis zijn; boodschappen en TV en schotel opnieuw ingesteld. We kijken regelmatig naar het nieuws en het Europese weer op BVN. De afgelopen weken kregen we meldingen dat BVN vertrekt van de Astra satelliet. We moesten over naar Hotbird. De handleiding zoeken en even puzzelen dus. Maar het is gelukt. We kunnen gewoon BVN blijven kijken (als er geen bomen of muren voor de schotel staan).

Wat gezellig! De stad blijft schitterend! Voor ons was altijd het enige minpunt: de vele, vele toeristen. Grappig dat mannenkoor, je vindt het altijd overal weer terug, Oost- of Zuid Europa. P.S. Vrijdag, 28/9 Morsebel najaarsborrel. Zijn jullie dan alweer terug? Haast je niet, maar dan weet je het in ieder geval.