Essaouira

Marokko, Essaouira

Het is weer droog. De wind die hier altijd waait is koud en er zijn nog flink wat wolken. We nemen dus regenjacks mee als we naar de stad wandelen.
Essaouira is een vissersstadje met witte huizen binnen de stadsmuren. De Portugezen bouwden verdedigingswerken. Een ervan wordt nu gerestaureerd. Die bij de haven is toegankelijk. In de haven veel vissersboten, van kleine houten bootjes tot wat grotere ijzeren. Rond de haven wordt de vis verkocht. Tussen de middag lunchen we in een van de viskiosken bij de haven. De concurrentie is groot en klanten worden met duw- en trekwerk (aanbod – prijsverlaging) de tenten in gelokt.
We lopen door de oude stad en bezoeken het stadsmuseum en de synagoge in de voormalige mellah (= joodse wijk).
De stad is erg gericht op toeristen. Het strand is een van de beste kitesurfplaatsen, dus er zijn ook veel jongeren.
In de zestiger jaren was het een verzamelplaats van hippies (Jimi Hendrikx woonde een tijd hier in de buurt). Sommige van de mensen die we zagen lopen, leken er te zijn blijven hangen.

Hee, daar ligt mijn roeibootje.! Die blauwe !