Telouet

Marokko, Telouet

Het was een koude nacht. De minimumtemperatuur was 4˚. Vanmiddag was het 34˚. In een etmaal een verschil van 30˚ dus.

Paul wandelt vanmorgen vroeg naar het dichtstbijzijnde dorpje. Hij komt er een jongeman tegen waar we gisteravond aan de straat mee hebben gepraat. De jongen nodigt hem uit om op de binnenplaats van het huis thee te komen drinken. Als Paul vraagt waar hij brood kan kopen, blijkt dat in het dorp 3 km verderop te zijn, maar moeder komt meteen aan met brood, dat in stukken gebroken hem wordt aangeboden.

Na het ontbijt (met crackers) reden we met de fiets naar Telouet. Volgens de eigenaar van het B&B 11 kilometer en goed te doen. Beiden klopten niet helemaal. Heen en terug hadden we 28 km in de benen, een deel fietsend, een deel freewheelend helling af en een deel lopend als de helling te steil was of te lang doorging. Een prachtige route. Langs de weg regelmatig Berberdorpen, soms opeens een paar vrouwen of mannen die uit de bergen de weg op kwamen.
In Telouet de oude Kasba van de sultan El Glaoui bekeken. De kasba is gebouwd met pisé (een mengsel van aarde, grint en stro. De oude Berberdorpen hier zijn op deze manier gebouwd.) Het grootste deel van de kasba is ingestort, een paar schitterende zalen staan nog overeind. In deze zalen zie je prachtig beschilderde cederhouten plafons, deuren en luiken. De muren hebben allerlei tegelpatronen. Deze ruimtes deden ons denken aan een aantal paleizen in Marrakech, waar soortgelijke schilderingen en tegelwerk te zien is, alleen beter onderhouden.
Ook in de Berberdorpen zie je dat er steeds meer piséhuizen worden verlaten, nadat er van beton een nieuw huis is gebouwd. De pisé stort dan in. Ook de mensen van ons B&B vinden het jammer dat de Berberbouwcultuur op deze manier verloren gaat. Pisé is warmte en koude isolerend en waterdicht. Beton is dat niet per definitie.
Morgen gaan we met een gids een paar uur wandelen in de bergen.

Schitterende verhalen! Gr en veel plezier!

gerards.travels 2016-04-01 20:05:52

En ook de foto's zijn prachtig!