Soomaa

Estland, Viljandi maakond

Vanmorgen pakten we de fiets om een van de hikingtrails te gaan lopen. Het Soomaa Nationaal Park telt 396 km², waarvan in het voorjaar 175 km² onder water kan staan.
Onze wandeling voert door een stuk vochtig bos en dan een trappenpad omhoog naar het natte hoogveengebied. Vanaf de uitkijktoren uitzicht over een stuk land, waar mos en kleine dennen vechten om de weinige voedingsstoffen. Dan via vlonders het veen in tot aan een groep vennen.
In een van die poelen een klein eilandje met een “bonsai”dennetje. Vlak daarbij de restanten van een insect in wat droge sprieten. Het wollegras heeft al gebloeid en wacht tot een windje de zaden verspreidt.
Door een ander deel van het bos terug naar de fietsen. Lunchen doen we bij een kampvuurplek aan een riviertje. Door het hele park zijn regelmatig dit soort plekken: een ruimte om tent of camper neer te zetten, kampvuurplek met houtvoorraad en zelfs een apparaat, waarmee je boomstammetjes kan klieven, droogtoilet en soms een simpele hut, die je gratis mag gebruiken om te overnachten.
Op de terugweg nemen we een wandelpad over gras langs een riviertje. Op de modderigste stukken lopen of een tandje extra ondersteuning.
We rijden het bezoekerscentrum een stukje voorbij. De dame van de informatie gaf gisteren op de kaart aan dat daar ook een leuke plek was om met de camper te staan. Het is inderdaad een mooie plek, dus we fietsen terug om de camper te halen.
De rest van de middag besteden we buiten in de zon aan de krant / een boek (alles digitaal) en genieten van het weidse uitzicht.

Wat een bijzonder landschap, prachtig! Het lijkt me heerlijk om in die omgeving te kamperen, goede verhuizing!

maaike 2023-05-20 11:22:47

Heerlijk, die rust. Dat is genieten!