Benicarló

Spanje, Benicarló

Nadat we gisteren lekker van de zon genoten, gingen we vandaag Benicarló bekijken. Gisteravond kwam een flinke wind opzetten. We hebben stenen en flessen water op de mat moeten leggen om te voorkomen dat die wegwaaide.
Die flinke wind was er nog steeds vanmorgen, maar ook de zon scheen. We zagen een mooie zee.
In Benicarló staan op verschillende plekken beelden van artisjokken. Er blijkt een speciale Benicarló-artisjok te zijn (alcachofa de Benicarló) met beschermde oorsprongsbenaming, de beroemdste artisjok van Spanje. Voor het gemeentehuis staat een beeld van een man en een vrouw, die samen een mand artisjokken dragen.
Tegenover het gemeentehuis de Sant Bartomeu kerk, waarin naast de kerststal een kindeke op een bed van kerststerren voor het altaar.
Omdat het nog te vroeg is om te gaan lunchen, lopen we even het MUCBE (een cultureel centrum en museum in een voormalig Fransciscaans klooster binnen. De vaste collectie omvat archeologische overblijfselen van het dorp Puig de la Nau, dat aanlag tegen wat nu Benicarló is. Niet oud, maar wel mooi: een staand weefgetouw.
Na de lunch (2 voorgerechten, paella mixta, toetje en koffie voor €10,-) fietsten we terug naar de camper. Het was ondertussen bewolkt en zo koud dat we niet meer buiten konden zitten.

Laat Christian het niet horen, maar eh... dat weefgetouw past zeker niet onder de tafel 😉