Bibliotheek van Innerpeffray

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Gisteren een dagje geluierd op de camping en daarnaast: wassen gedaan; blog bijgewerkt; camper schoongemaakt, georiënteerd op veerboten naar Ierland en zo nog wat dingetjes.
Vandaag door de Highlands verder naar het zuiden. Om de paar dagen zoeken we een grote supermarkt om weer voor een paar dagen eten in te slaan. Vandaag zagen we in de stadjes die we passeerden wel veel toeristenwinkeltjes, maar geen supermarkt. Uiteindelijk vonden we die pas vanmiddag in Perth. We besloten van de doorgaande weg af te gaan in de hoop langs een klein weggetje een parkeerplaats te vinden. Langs de weg zouden een paar Romeinse seintorens staan en we verwachtten daarbij parkeerplaatsen. Geen seintoren gezien. Wel vonden we een wegwijzer naar de Kapel van Innerpeffray (ruïne) en de Bibliotheek van Innerpeffray. Misschien is daar een parkeerplaats waar we vannacht kunnen blijven staan. Het was 16.20 uur en de bibliotheek zou om 16.45 uur sluiten, dus daar eerst even kijken. Een toevalstreffer en wat voor een! We werden hartelijk verwelkomt met de vraag of we er al eens eerder waren geweest. Nee dus. Er werd geen entree gevraagd, want we hadden nog maar een half uur om rond te kijken. De vrouw die ons ontving, vertelde het verhaal van de bibliotheek en liet ons wat dingen zien in de vitrines beneden. De eigenlijke bibliotheek was boven. Dit was de eerste openbare bibliotheek in Schotland, gesticht in 1680, samen met een school. Sinds 1762 zitten ze in het huidige gebouwtje. Vanaf het begin zijn er gegevens bijgehouden van de mensen die kwamen lenen. (naam, adres, beroep en wat er werd geleend). Op dit moment was een studente bezig met een onderzoek (Phd) naar die gegevens.
Boven werd gevraagd of we een speciale interesse hadden. We komen uit Nederland en er werd meteen een Nederlandse atlas uit 1631 op een kussen gelegd. Atlas van Hondius, maar waarschijnlijk met kaarten van Mercator, die nog ouder zijn. We vonden op een van de kaarten de omgeving waar ik ben geboren. Hillie en Koos, zoom in op de foto.
Toen we verder rondkeken kwam de meneer die boven werkte met nog een atlas, waar o.a. kaarten van Ned. Indië en Afrika in stonden. Geweldig hoe gedetailleerd men toen al wist hoe de kustlijn eruit zag. (Het binnenland was voor de handel niet zo interessant.)
De parkeerplaats was niet geschikt om te blijven staan, dus we reden door. Staan nu aan de A822, vlak voor het dorp Braco.

Leuke reiservaringen! Engelse mensen zijn echt vriendelijk en behulpzaam. En zelfs het weer is mooi. Hoe goed willen jullie het hebben. Geniet er van.