Stonehenge en English Heritage

Verenigd Koninkrijk, Ipplepen

Vandaag was ik aan de beurt om het links rijden in praktijk te brengen. Tot nu toe had Paul alles gereden en moest ik meekijken of het “kon, wat rechts betrof”.
Onze Lieve (tomtom) geeft keurig aan dat als we bij een rotonde naar rechts moeten, we de derde afslag moeten nemen. De “keepie leftie” gebruiken we dan ook niet. Ook staan tot nu toe bijna bij alle rotondes pijlen op het wegdek. Soms is dat wel handig, want niet alle rotondes zijn gemakkelijk te herkennen.
Stonehenge is een verplicht nummer voor Engelandreizigers en dus ook ons nu. Vroeger mocht je tussen de stenen door lopen, maar sinds de jaren 80 staat er een afrastering waar je achter moet blijven. Ondanks alle bezoekers was er voldoende ruimte om te kijken en foto’s te maken. Het audiosysteem gaf informatie over het bouwwerk uit de prehistorie. Iedereen liep dan ook met een telefoon aan zijn oor.
Leden van English Heritage hebben vrij toegang tot Stonehenge en andere historische monumenten.
Met een paar bezoekjes hebben we het lidmaatschapsgeld eruit. Zeker omdat de seniorenkorting al begint vanaf 60. Een rood plastic tasje met informatiemateriaal en de tekst “I joined today” liet zien wie er nog meer lid waren geworden.
Toen we aankwamen was het parkeerterrein halfvol, toen we terugkwamen stond het vol.

Vanuit Stonehenge naar Devon gereden. Een groot deel over grote wegen, dat betekent soms 4 banen, soms 2 en op andere stukken waren er 3 banen, waarbij de middenste om de mijl van rijrichting wisselde.
Staan nu op een terreintje van de Engelse Motor Caravaners Club, waar we erg gastvrij werden ontvangen. De eigenaar gaf wel aan dat hij en zijn vrouw wilden stoppen met ontvangen van “stopovers”(=gasten die 1 nacht blijven) Vanwege hun leeftijd werd het wat te zwaar. Wij kwamen op een “decent time” aan, maar soms werd er om 10.00 uur nog aangeklopt.
Vanuit de camper kijken we uit op weiden met schapen en akkers. Alles van elkaar gescheiden door meidoornhagen.
De zon scheen de hele dag en ging prachtig onder.

Nou, Het spits er goed af! Ziet er aantrekkelijk uit vanuit de behaaglijke woonkamer alhier. Wens jullie veel reisplezier. Liefs, Joke