Vissersdorpen

Noorwegen, Nusfjord

Vanmorgen reden we naar Nusfjord, een vissersdorp dat sinds 1975 op een lijst staat van projecten voor behoud van de traditionele Noorse architectuur. De gebouwen van het dorp zijn dan ook nog in traditionele staat. Het is een vissersdorp, dus we zien een aantal botenhuizen, een zaagmolen en smidse (beide nodig voor het onderhoud van de boten, huizen en gereedschap). Daarnaast een raffinaderij voor kabeljauwleverolie. Binnen een korte videopresentatie over de kabeljauwvisserij vanuit Nusfjord. Vooral in maart en april, als de kabeljauwen in de Vestfjorden (tussen de Lofoten en het vasteland van Noorwegen) komen paaien, wordt er hard gewerkt.
De vissen worden onthoofd en dan opgehangen aan rekken om te drogen. Rond het dorp zien we nog overal de rekken staan, de basis in elk geval. De vis wordt opgehangen aan dwarsbalken die er dan over worden gelegd.
Na Nusfjord rijden we naar een camping in Ballstad, ook een vissersdorpje. In dit dorp geen oude huisjes, maar een haven met scheepswerf en visindustrie. Vlak voor de kust een viskwekerij.
We staan nu aan een haventje, waaruit regelmatig boten met sportvissers vertrekken voor een vistochtje. De oude vissershuizen/boothuizen worden verhuurd als vakantiehuisjes.

Erg leuk, die dorpjes, goed dat die op de lijst staan voor behoud! En wat een prachtige foto's! Ik was wat achter geraakt met lezen en kijken, maar wat een reis!

Maaike 2019-08-04 23:33:21

Geweldig allemaal. Ik ben nu bij met het lezen. Zo mooi schoon en ongerept. Het is dat het er 's winters donker is, anders ....

Magda 2019-08-05 11:04:50

Hallo Arendien en Paul, wat een prachtige en interessante reis maken jullie ! De foto’s geven een mooie illustratie bij de tekst. Vroeger keerden we al over stokvissen op de lagere school, dus zo ziet dat eruit? We vielen ons ook een beetje op vakantie als we jullie verslagen lezen en bekijken. Nog een mooie tocht samen, jullie naderen het hoge noorden, spannend ! Eric en Marianne

Marianne 2019-08-06 15:34:40

De foutjes in de spelling moeten jullie maar voor lief nemen!