Berbersoek

Marokko, Imouzzer Ida Ou Tanane

Vorig jaar hadden we de soek op donderdag op ons verlanglijstje gezet. We reden toen door Imouzzer en vanwege Pauls rug stopten we niet.
Vandaag wandelden we over een bergpad naar het centrum van Imouzzer. Een half uurtje klimmen over een prima pad. Een deel met uitgehouwen traptreden, andere stukken gewoon over een helling.
In de rotsen zien we een paar keer fossielen.
De markt was kleiner dan we verwachtten, maar wel leuk. Na fruit en groente te hebben gekocht en een sapje gedronken, wandelden we nog langs de andere kraampjes: huishoudelijke artikelen, kleding, kruiden, peulvruchten. Van versleten autobanden kun je nog prima manden maken en ook olievaten zijn goed te verwerken.
Natuurlijk ontbreken ook de schapen en geiten niet, meteen naast de slagershoek.
Op de hellingen beginnen de amandelbomen te bloeien en het laatste stukje van de terugweg lopen we in de schaduw van olijfbomen.
Vanmiddag liep Paul verder door het dorp. Vanmorgen zagen we water door een irrigatiekanaaltje lopen. Vanmiddag bekeek hij hoe het systeem (met schuifjes en aarden wallen) in elkaar zat en door de boomgaarden liep.