Presa Francisco Abellan

Spanje, Cortes y Graena

Na een kalme Oudejaarsnacht (de Spanjaarden tegenover ons vierden het elders), vertrokken we vanmorgen richting het zuiden.
Al snel werden we weggeleid van de kust naar een snelweg wat meer landinwaarts. We kenden deze route van vorig jaar. Bij Lorca koos Lieve de weg via Granada naar Malaga. Die gaat door de bergen. Wij moeten er ergens overnachten, dus dat belooft een koude nacht te worden.
Onderweg mooie uitzichten: soms is de aarde wit, dan weer rood of geel. Vaak in terrassen, waar akkertjes op liggen, soms olijven, andere te ver weg om te kunnen zien wat er groeit.
Op andere plaatse kale rotsen boven een groen dalletje. Af en toe bloeit er een amandelboom.
We blijven op een camperplek bij een stuwmeer net voorbij Guadix. Een parkeerplaats, waar als we aankomen al een paar campers staan.
Het water in het meer staat laag. We wandelen over de dijk en zien een schitterend landschap.
De nacht was inderdaad koud. De thermometer gaf als minimumtemperatuur +0˚ aan. In de camper was het om 7.00 uur 5˚ (kachel aan) en toen we een uurtje later opstonden 12˚. Dan is het dus een kattenwasje en snel in de kleren.