Midsommarafton en meer

Zweden, Överkalix

Vrijdag was het Midzomeravond, de avond voorafgaand aan Midzomer en dat is de dag dat het wordt gevierd.
In Överkalix was een Bilträff met activiteiten voor de hele familie (springkussen, eten en drinken).
Bil is auto en de Träff was voor auto’s van voor 1975, oldtimers dus. Nu hebben Zweden iets met oldtimers, vooral oude Amerikaanse. Op zaterdagmiddag wordt er vaak mee rondgereden.
In Överkalix stonden er een flink aantal geparkeerd. Er waren hele mooie bij. We hebben er even rondgelopen en zijn toen fika gaan doen in een Konditorei.
Daarna gingen we verder. We hoorden iets geks in de motor en toen Paul ging kijken lag er een plas vloeistof onder, waarschijnlijk koelvloeistof. Het reservoir was ook niet meer helemaal vol. Na die aangevuld te hebben met water, reden we terug naar de camping van de afgelopen nacht.
De baas dacht dat hij nog wel een garage kon regelen, maar op Midsommarafton lukt dat natuurlijk niet. Maandagochtend om 7.00 uur kunnen we er terecht. We blijven hier dus een paar dagen staan.
Ondertussen mocht Paul met de quad het hout naar de kampvuurplaats brengen en daarna een stukje achterop bij Magnus.
Het grootste deel van de dag is het bewolkt en ’s avonds gaat het hozen.
Toen ik tegen tweeën zaterdagochtend naar buiten keek, was de bewolking weg. Tussen de bomen aan de noordhemel zag ik de middernachtzon staan.
Zaterdagochtend fietsten we naar Överkalix voor wat boodschappen. ’s Middags kregen we net als vrijdagavond buien.
We zien een bonte specht foerageren op het veld (helaas geen echt scherpe foto) en later een kruisbek of haakbek. De rode kleur is opvallend genoeg, maar we zagen niet of er vleugelstrepen waren.
Vanmorgen fietsten we in de zon naar Miekojärvi, een gehucht aan het eind van schiereiland. Onderweg mooie bermen met veel rode klaver en vogelwikke. Ertussen staan ook de gevlekte orchis en rondbladig wintergroen. Een koninginnepage zat op een klaver. Wat is dat een prachtige vlinder.
Op natte stukken zagen we tot nu toe veel eenarig wollegras, vandaag stond er opeens veenpluis in de slootjes langs de weg. Het verschil zien we aan het aantal plukken pluis.
We eten bij het kampvuur.

Hoi Arendien en Paul, jullie maken weer een prachtige reis! Midzomer in Noord Zweden met rond midderncht een mooie schijnende zon is niet te versmaden. En dan ook nog old timers: ik zag een mooie kattenrug van Volvo, een van mooiste auto's ooit. Giserteren waren Maaike en ik bij de trouwerij van haar neef (tante-zegger) Tesse die later dit jaar met vrouw en kinderen naar Zweden gaat verhuizen: de plaats Resele (https://www.google.nl/maps/place/880+31+Resele,+Sweden/@63.3322394,17.0513265,14z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x46652ab37b6c0a79:0xb8db4a29813843f9!2s880+31+Resele,+Sweden!3b1!8m2!3d63.3322413!4d17.071926!16s%2Fg%2F1239pm4h!3m5!1s0x46652ab37b6c0a79:0xb8db4a29813843f9!8m2!3d63.3322413!4d17.071926!16s%2Fg%2F1239pm4h?entry=ttu) waar al meer Nederlanders zijn neergestreken. Dat ligt in midden Zweden ten NW van Sundsvall. Hebben wij in de toekomst ook een doel om nog eens die kant op te gaan! Heel veel plezier daar in het Noorden en een voorspedig verder verloop van de reis (met een weer goed werkende koeling). Hey Du!

Leendert 2023-06-25 20:43:32

Wat een mooie natuur is dit. Schitterende foto van het meer! Ik geniet van jullie mooie foto's en reisverslagen. Hartelijke groeten van Emily Wetselaar

Emily 2023-06-26 09:53:34

Opa op de fyrhjuling (letterlijk vertaald vierwieler), wacht maar tot Tindra dat ziet/hoort... zij heeft bij haar vader een kinderquad. Leendert (is dat Oom Leendert voor mij, mam?) Resele, dat is "maar" pakweg 2,5 uur bij mij vandaan. Het is een mooi gebied, ik kan het alleen maar aanbevelen. Groetjes

Mante 2023-06-26 18:02:07

Die oude Amerikaanse auto's blijven indrukwekkend. Mooi de middernachtzon! En wat een rust straalt alles uit. Heerlijk!