Tampere

Finland, Huittinen

Gisteren gingen we richting Tampere. We zochten een plek met stroom en een douche, zodat we respectievelijk alle batterijen weer konden laden en zelf weer eens onze haren konden wassen.
De eerste plek die we vonden via P4N ging pas komende vrijdag (begin juni dus) open.
Bij het haventje van Toijala was een CP die wel open was. Een omheind veld met aan het begin een soort noodgebouwtje met toiletten, douches en sauna. That’s it. Niet iets om naar terug te gaan.
Onderweg mooie wolkenluchten boven het landschap, dat ook niet verkeerd is.
Vandaag rijden we door naar Tampere, de tweede stad van Finland (in elk geval als alle voorsteden worden meegeteld).
Tampere ligt tussen twee meren, die met elkaar zijn verbonden door een kanaal dwars door de stad. In dat kanaal een aantal turbines die stroom opwekken.
Tampere is dan ook een industriestad. Vooral de textielindustrie zorgde voor een grote uitbreiding van de stad. Eén van die voormalige textielfabrieken is nu een complex met winkels, horeca en in het midden een arbeiders- en stoommachinemuseum. In de 19e eeuw woonde en werkte de helft van de Finse werkkrachten in Tampere. Er waren dan ook verschillende arbeidersverenigingen (vakbonden). Het stoommachinemuseum staat in de kelder van het gebouw en vandaaruit werden machines in de spinnerijen, weverijen en ververijen in beweging gebracht.
Prachtig hoe de details van de fabriek (zoals de fabrieksbellen) bewaart zijn gebleven.
Behalve arbeiders woonden er natuurlijk ook mensen in de stad met meer geld. Voor hen werden ook hier jugendstil-panden gebouwd. Paul vind sommige wel erg suikertaartachtig.
Opvallend is het pand van de bibliotheek, de Metso (Auerhoen), in 1986 gebouwd door Raili en Reima Pietilä. Het heeft de vorm van een Auerhoen, die hier in de bossen veel voorkomt. Jammer is dat je de vorm eigenlijk alleen kan zien in luchtfoto’s. Wat ik van de straat aanzag voor een vleugel, blijkt op satelietbeeld van google een poot te zijn. Ook van binnen is het een mooi gebouw, dat duidelijk veel wordt gebruikt. Overal zaten mensen (jong en oud) te lezen en te werken.

šŸ˜€Suikertaart! Ik denk dat dat effect ook wel ontstaat door de manier van schilderen. Prachtige foto's weer!

Maaike 2023-05-31 21:11:06

Prachtige foto's.Hoeveelste putdeksel is dit,jij spaart toch foto's van putdeksels,Paul ?