Lixus

Marokko, Larache

Vanmorgen fietsten we naar Lixus, een archeologische vindplaats niet ver van Larache, aan de overkant van de Oued Loukkos op een heuveltop.
In de opgraving overblijfselen van de Fenicische tijd (12e – 6e eeuw v C), Mauretaanse tijd (eind 6e eeuw v C – 40 n C), de Romeinse tijd (40 – ca 400 n C) en dan nog iets van daarna.
In de 7e eeuw v C wordt Lixus beschreven als de oudste Fenicische kolonie aan de westkant van de Middellandse zee (Plinius). De oudst gedateerde resten zijn van de 8e eeuw v C. In de Mauretaanse tijd blijken er (handels)contacten te zijn geweest met o.a. Carthago.
In de Romeinse kolonie Lixus was er een grote industrie van vissaus (garum), die werd gemaakt uit gepekelde visresten. Onder aan de heuvel, dicht bij de rivier (en dus zee) waren meerdere fabrieken met wel 150 bassins, waarin die garum werd gemaakt. Er was capaciteit om tot een miljoen liter vissaus per visseizoen te maken. Wat zal dat hebben gestonken daar. Deze vissaus werd hier geproduceerd van de eerste eeuw v C tot de 5e eeuw n C.
Verder naar boven op de helling een amfitheater met een badhuis ertegenaan, dan een basilica en helemaal boven een paleiscomplex, met ook weer badhuizen, een tempel en verschillende woningen. Overal zijn mozaïeken geweest, maar als we die willen zien, moeten we naar de archeologische musea van Tetouan of Rabat.
In de mythologie wordt het verhaal dat Hercules gouden appels uit de tuin van de Hesperiden haalde, gesitueerd in Lixus.
Tussen Lixus en Larache liggen zoutmoerassen en zoutpannen. Vanmorgen waren er tientallen ooievaars aan het fourageren.
Na Lixus wandelden we door de Medina van Larache en over het Balkon van de Atlantische Oceaan (de boulevard van Larache). Aan het Place de la Libération is goed de Spaanse invloed te zien: een fontein in Andalusische stijl, Hotel Espana en de gebouwen ernaast.
Twee mensen die we spraken, zeiden geen Frans te spreken maar Spaans. We kregen op een terras ook geen deux jus d’orange, maar dos.