Atlantische kust

Verenigd Koninkrijk, Scotland

De weg naar het noorden gaat rechtdoor, maar de toeristische route die wij rijden, buigt af naar links om een rondje te maken over een schiereiland.
Bij het begin stuiten we op Castle Ardvreck aan Loch Assynt: een klein deel van de muren staat nog overeind.
De B-weg die we daarna nemen is geheel singletrackroad met een paar flinke hellingen (2 x 25%) erin. Een schitterende weg: langs de kust, door bergen, die soms kaal zijn, maar vaak ook begroeid. De bomen zijn net aan het uitlopen, dus lichtgroen. De brem (dezelfde die we een maand geleden in Zuid-Engeland zagen) bloeit geel. Af en toe zien we lichtgele sleutelbloemen (in miniformaat) staan bloeien.
We lunchen met uitzicht op de Atlantische oceaan ergens tussen Stoer en de vuurtoren.
De rest van de route is weer het gewone kale hellingenwerk.
We staan op de camping bij Durness met uitzicht op de baai (Sango Bay). Er is een prachtig strand en een enkele durfal ging er zwemmen. Gisteravond zwom er een zeehond heen en weer.
Vandaag wandelden we naar het strand van Balnakeil Bay. Dit moet een van de mooiste stranden hier in de omgeving zijn. We waren eigenlijk op zoek naar puffins (papegaaiduikers). We weten dat er hier een kolonie moet zijn. We hebben ze niet gevonden. Het meest dichtbij kwamen nog de als puffin verklede deelnemers aan de funrun van de Cape Wrath challenge (een hardloopfestival) die ook vandaag werd gehouden over het strand. We zagen smurfen, een geraamte, een koe, Welshmen/ women met bloemenkronen en zelfs good old Fidel was van de partij.
Jammer dat het ging regenen. Een van de redenen dat we ook niet erg lang hebben gezocht naar de papegaaiduikers.