Kastelen rond Vorden

Nederland, Toldijk

We hebben een knooppuntenroute uitgezet en fietsen via Hengelo (Gld) naar Vorden. Daarna via Wichmond terug naar Steenderen.
Bij Vorden loopt onze route een stukje gelijk op met de acht kastelenroute, rond die plaats. We zien er twee en fietsen door het gebied van een derde landgoed.
Bij Kasteel Vorden staat een Lodewijkslinde. Het bordje erbij vermeldt dat Lodewijk XIV (de zonnekoning dus) hier in 1672 heeft gerust. Ik herinner me nog 1672 rampjaar: oorlog met Engeland, Frankrijk, Münster en Keulen.
Op internet vind ik dat het Franse leger op 12 juni 1672 bij Lobith de Rijn overstak en snel gebieden in Twente en het graafschap Zutphen bezette. Nadat het legertje van de Republiek was verslagen. De koning was dus zelf aanwezig bij de veldtocht en heeft blijkbaar onder de linde een tukkie gedaan.
Kasteel Hackfort (Natuurmonumenten) heeft een nog werkende watermolen aan de Baakse Beek. Ernaast zit een vispassage. Aan de andere kant van het kasteeltje de moestuin, die groente levert voor het restaurant in het voormalige koetshuis. Tussen de groentes ook bloemen.

Paul heeft voor de aardigheid een lijstje gemaakt van alle vogels die hij vandaag heeft gezien. Veel ervan zijn zo normaal dat ze ons eigenlijk niet meer opvallen. Zonde, want ze zijn zo mooi.
Het lijstje: mus, kwikstaart, ekster, gaai, merel, lijster, kauw, kraai, kievit, scholekster, reiger, buizerd, spotvogel, huiszwaluw, boerenzwaluw en een hoop rare vogels op een fiets.

je kan ook nog een boottochtje maken met de Berkelzompe

Petra Hoogeveen 2021-06-01 21:38:01

Vanmorgen jullie geschreven ,ging toen een pruimentaart bakken ,nu wilde ik doorgaan maar mijn verhaal is weg,ik snap er niets van,ik kan het niet meer vinden.😉 Ik had geschreven dat ik het leuk vindt jullie te volgen,wij maken hier ook veel tochten het binnenland in en iedere keer verbaast het ons dat het zo mooi is,denatuur maar ook de kleine dorpjes met nog veel moorse invloeden. Watmij ook verbaast is dat hordes mensen naar Spanje gaan,voornamelijk naar de kust,ploffen neer in een strand stoel en vliegen bruin verbrand na enkele weken terug zonder iets gezien te hebben van het prachtige Spanje . Wij zitten in de Sierra Calderona,30 km vanValencia,met uitzicht op Citrus boomgaarden en daar achter een bergrug.waar de zon rond 21.30 uur onder gaat. Ik wens jullie een gezellige,mooie voortgang van jullie interessante reis. Lieve groeten. Ineke.

Ineke.koks. 2021-06-02 13:18:21

'en een hoop rare vogels op een fiets.' 🤣 Prachtige foto's, keer op keer! Het mooie Nederland komt helemaal tot zijn recht!