Kongsvinger

Noorwegen, Kongsvinger

In Kongsvinger aangekomen nog even op mijn telefoon kijken of er een reactie is van Vodafone, voor we op zoek gaan naar een simkaart.
Er is een reactie en er wordt me gevraagd de APN (access point netwerk) te controleren. Normaal zou dit automatisch goed moeten zijn, maar in het buitenland moet je hem soms handmatig omzetten. Zoeken hoe we dat APN in onze mifi vinden, maar uiteindelijk lukt het om een nieuw profiel aan te maken met de goede toegangscode. We kunnen internetten vanuit de bundel.
Na de lunch lopen we naar de vesting (Kongsvinger Festning). Nog voor we daar zijn, zien we de Finger Kirke, tussen 1697 en 1699 gebouwd als garnizoenskerk voor de vesting en de daarbij liggende woonwijk. Deze kerk heeft een voor Noorwegen ongebruikelijke uivormige torenkoepel.
Deze zomer openen veel Noorse kerken op doordeweekse dagen de deuren. Mensen (zowel gemeenteleden als voorbijgangers) worden uitgenodigd om binnen te kijken en een kop koffie te drinken. Een vrijwilliger ontvangt en vertelt iets over de kerk.
In de Finger Kirke hangt een mooi Crucifix uit 1280, het simpele zeepstenen doopvont uit de eerste helft van de 13e eeuw is helaas in het begin van de 20e eeuw versierd met snijwerk. De toenmalige dominee vond het origineel niet mooi genoeg.
De vesting is gebouwd vanaf 1682. Op de gebouwen staan jaartallen en daarbij de gekroonde initialen van de koning die op dat moment aan de macht was.
Na een rondwandeling over de vestingwallen, wandelden we terug naar de camper.
We verkasten naar een parkeerplek aan een meertje ten zuiden van Kongsvinger. Heerlijk rustig. We stonden er met 2 campers. Een paar keer kwamen er mensen om honden te laten zwemmen of om met hun kano een rondje meer te doen.

Wat idyllisch allemaal! Prachtig, ook de eenvoud van de kerk.