De nattigheid even achter ons laten

Montenegro, Donje Mrke

We zijn de natte voeten zo zat dat we gisteren naar het zuiden zijn gereden. We hoorden dat het aan de kust bloedheet is en beredruk, dus zover gaan we niet.
We rijden eerst een stuk langs de Tara en nadat we een pas hebben gehad, gaat de weg verder langs de Moraća. Ook deze rivier loopt weer door een kloof. De weg gaat erlangs, soms via een tunnel door een berg, soms langs de berg met een overkapping om vallende stenen in het ravijn te laten vallen in plaats van op de weg.
We staan nu op een camperplaats bij Podgorica (de hoofdstad van Montenegro).
Aan de overkant van de rivier loopt een spoorlijn en daarna gaan de bergen weer steil omhoog.
Hier is het heet, ook als de zon om 5 uur achter de bergen is gezakt.
Vanmorgen gingen we met een taxi naar de stad. We hebben nog wat Servische dinars en die kunnen alleen bij een specifieke bank hier in de stad worden ingewisseld.
Nadat we dat hadden gedaan, gingen we naar de (orthodoxe) kathedraal van de Opstanding van Christus. Het is een nieuwe kerk (gebouwd tussen 1993 en 2013) waarin de muren volledig bedekt zijn met wandschilderingen. Opvallend is een prachtige marmeren vloer met afbeelding van de ark van Noach in mozaïek.
Als we om de kerk heen lopen, zien we eenzelfde soort afbeelding uitgehouwen in een van de blokken steen, waarmee de kerk is gebouwd.

ha Paul en Arendien, zo, even aandacht voor jullie reisverslag. Jullie ontvluchten de regen..., wij genieten van wekenlange warmte (en droogte)!! Ik wens jullie een goede reis verder met veel mooie cultuur en natuur! groetjes, Ineke

ineke breuers 2018-08-02 19:26:25

Het gras is echt veel groener achter Nederland! Ben weer bij met lezen. Het ziet er allemaal relaxt uit. Geniet nog maar fijn, ik lees het wel weer.