Moulay Idriss

Marokko, Meknes-Tafilalet

Dinsdagmiddag toen we terug kwamen van onze wandeling langs de stadsmuren werden we geroepen door een handelaartje aan het plein, waar de camper stond. Bij al zijn buren lagen zakken met (geschoren) vachten. Op de stoel voor zijn winkeltje lag een vacht. Misschien verkocht hij die en daarom wilde ik er nog wel even kijken. Later die middag was zijn winkeltje dicht, maar even later kwamen we hem tegen met zijn kinderen. We beloofden dat we woensdag (inshallah) langs zouden komen. Dit deden we dan ook gisterochtend. Hij verkocht geen vachten, maar de gebruikelijk souvenirs, waaronder het specifieke Meknès damasceerwerk, een techniek waarbij op een metalen oppervlak (ijzer) een patroon wordt aangebracht van zilverdraad. Ik kocht een mooi armbandje.
Daarna door de soukhs naar de Medersa Bou Inania, een hogere koranschool uit de 14e eeuw.
Rond een binnenplaats waar een vijver met fontein was (nu gebroken en provisorisch gerepareerd) loopt een galerij met studentenkamertjes (echt hokjes, waar nauwelijks daglicht en frisse lucht komt). Aan een kant is een gebedsruimte en boven zijn er ook weer studentenkamers. Op de binnenplaats zie je overal mozaïek en snijwerk in steen en hout. Bij deze Medersa zie je dat er wat achterstallig onderhoud is. Vanaf het dakterras hadden we mooi uitzicht over de Medina met verschillende moskeeën.
Dan nog wat zwerven door de soukhs en rond de middag terug bij de camper.
We hebben wat problemen met de koeling. De gasvlam gaat regelmatig uit. Tegen het uitwaaien plakken we al vellen papier aan de buitenkant tegen het rooster, maar dat helpt nu niet. Paul is de afgelopen nacht een paar keer eruit gegaan om de koeling weer aan te steken.
We rijden naar een camping bij Moulay Idriss (17 km noordelijk van Meknès), waar we de camper op 220V leggen en Paul kan nakijken of hij kan vinden wat die storing veroorzaakt.

Vanmorgen om 8 uur reed de bakker toeterend het terrein op en rond 10.00 uur liep de beheerder een rondje met een dienblad met theeglaasjes en een pot mierzoete muntthee.
Wij doen wat andere huishoudelijke en onderhoudsklussen. Paul leent een ladder om een stukje losgeraakte sierstrip weer vast te zetten. Ik doe een handwasje.
Een Duitse medecamperaar, die we nu voor de derde keer tegenkomen, weet wel iets van gas. De kleppen worden weer geopend en de schoorsteen en de gastoevoer schoongemaakt. Helaas, zonder resultaat. Later komt hij nog een keer langs met een gebruiksaanwijzing die hij van internet had gehaald. Ook daarmee kwam de koelkast op gas niet meer op gang op. Voorlopig dus maar geen grote voorraad in de koelkast en zoveel mogelijk gebruik maken van campings of camperplaatsen met stroom.

Leuk die onderlinge assistentie Is de gevangenis niet stiekem.nog in gebruik met al die bewaking in de buurt?