Met een gieter zit je nooit zonder water

Montenegro, Plav

Gisteravond spraken we een Sloveens stel dat ook met een camper onderweg was. Zij namen een “hut”, omdat ze zonder water zaten. Wij vullen onze watertank bij als hij halfleeg is. Soms zien we in een beoordeling van een camperplaats dat er geen water gevuld kan worden, omdat er geen slang is. Wij hebben een gieter aan boord. Als er een kraan is, kunnen wij dus onze tank vullen. Vooral hier in de bergen is het water vaak heel goed (schoon en lekker), zowel op een camping als bij een van de vele bronnen langs de weg.
Vanmorgen onderweg zagen we langs de kant van de weg weer een bron. Na het water geproefd te hebben, vullen we onze tank en wat waterflessen. We drinken geen water meer uit de tank. Het water daarin wordt iedere keer aangevuld en er kan dus zelfs nog een restje water uit Nederland in zitten. Dit gebruiken we om de wc door te spoelen, om te wassen en bij het koken. Ook voor koffie en thee is het prima. Ons drinkwater is dus flessenwater: gekocht of gevuld bij een goede bron.

Onze route gaat verder langs de R9, een rode weg op de kaart. Als we een auto tegenkomen, moet een van beide de berm in. Soms lastig langs een afgrond.
We zijn nu op een camping bij Plav. Er moet een was worden gedaan, maar dat verloopt niet zoals ik had gehoopt. Een paar uur nadat ik de tas met wasgoed had ingeleverd, ga ik vragen wanneer hij klaar is. “Over een half uur”, “over een kwartier”, zijn de antwoorden. Als ik na 1,5 uur voor de derde keer kom, wordt de was ongecentrifugeerd uit de machine gehaald. En daar moet ik dan ook nog €5,- voor betalen.