In t-shirt over de Poolcirkel

Noorwegen, Nordland

Eergisteren probeerde ik in mijn verhaal Klaas en Josée gerust te stellen dat we echt wel zon hadden hier, ondanks de wolken op de weerkaarten.
Gisterochtend was het nat en grijs. Aan de overkant van het fjord konden we nauwelijks nog bergen zien. We vertrokken richting Mo I Rana. Onze gasfles was leeg en in Mo is een LPG-station. (Huiswerk gedaan voor vertrek). Onderweg een paar toltunnels van zo’n 10 km.
Het LPG-station was meteen aan het begin van Mo en gelukkig konden ze onze fles vullen. We kunnen met deze fles dus weer ruim 3 weken vooruit. De grootste verbruiker is de koelkast. Alleen als we rijden of met stroom op een camping staan, staat die op elektrisch (resp. 12 en 230 V).
Na het vullen van de tank, zoeken we een camping. We hebben een wasmachine nodig en douchen is ook wel weer eens lekker.
De was opgehangen onder de luifel, het meeste was niet geschikt voor de droger. Vanmorgen een deel uitgehangen in de camper. Sinds gisteravond is het droog en de voorspelling is dat het warm gaat worden.
Wij gaan terug naar de kust en pakken daar het vervolg van de Kystriksveien. Aan de ene kant fjorden of zee met eilanden aan de andere kant een rotsig massief met af en toe sneeuw.
Als we in Kilboghamn aan komen rijden, ligt de pont klaar om te vertrekken. We kunnen nog net mee. Achter ons gaat de klep omhoog. Ons kaartje kopen we pas later aan boord. Normaal loopt er iemand langs de wachtrij om de tickets te verkopen.
Onderweg zien we eerst de gletsjerarm Engenbreen, de laagst liggende gletsjer op het Europese vasteland. Engenbreen is onderdeel van Swartisen, de op één na grootste in gletsjer van Noorwegen.
Iets verder passeren we de poolcirkel, op het land gemarkeerd met een globe.
We staan nu aan de Tjongsfjorden, hoog boven het water, maar rondom ons een hoog rotsmassief.

adembenemend mooi, geniet verder, ik achter de pc ook!