Romeinse oudheid

Italië, Rome

We hadden de wekker gezet, dus we waren ruim op tijd bij ’t Colosseum. Nog tijd voor een bakkie en dan nog kijken naar de mensen, voor we naar binnen mogen. Eerst een check welke tijd er op de kaartjes staat, dan door de veiligheidscontrole (het lijkt Schiphol wel), ten slotte nog een keer de kaartjescontrole. We ondergaan het bij het Colosseum en daarna ook nog weer bij de ingang van het Forum Romanum.
We hebben dus eerst het Colosseum, in 72 gebouwd in opdracht van Vespasianus. Keizers en rijke burgers organiseerden er gevechten tussen wilde dieren en gladiatoren, met als doel populariteit te winnen. Onder de arenavloer een netwerk van kooien, gangen en liften.
Na de zesde eeuw raakte het gebouw in verval. Zuilen werden gebruikt voor andere gebouwen en delen van het gebouw werden voor andere doeleinden gebruikt, als stallen bijvoorbeeld.
Dan langs de Boog van Constantijn (315 nC), de laatste keizerlijke triomfboog die werd gebouwd in Rome. Constantijn verplaatste de hoofdstad van het rijk naar Byzantium.
Verder naar het Forum Romanum, of eigenlijk een verzameling fora van diverse keizers. Veel bouwden weer een eigen forum, aansluitend aan het oorspronkelijke Forum Romanum. Rond een forum tempels en de vergaderplaats van de Senaat.
Herkenbaar is het huis van de Vestaalse maagden, de priesteressen die het vuur in de tempel van Vesta brandend moesten houden. Het huis lag rond een tuin met vijvers. Van de tempel staan nog een paar pilaren.
Sommige gebouwen hebben in de tijd andere functies gekregen. Soms kom je opeens in de restanten van een christelijke kerk met (delen van) fresco’s uit de 8e-eeuw (Paus Paulus I). Vaak een Madonna met kind. Redelijk goed bewaard is een fresco met een zwangere Maria, geflankeerd door Anna (haar moeder) met de jonge Maria en Elisabeth met Johannes (de latere doper).
De zuil van Trajanus met reliëfs over de veldtochten naar Dacië staat aan een kant van het ruïnecomplex. Aan de andere kant kom je in het Palatijn, de woonwijk van keizers en aristocraten. Het was er warm en stoffig. We hebben er niet alles van bekeken. Het werd tijd voor een lunch: een salade bij een biologisch winkeltje.
Daarna pakken we het OV terug naar de camping.

Heel interessant, mooie foto’s!

Marianne 2022-06-10 00:07:28

Nu ik de foto's weer zie,waan ik mij ook weer in Rome,prachtig, en dan te denken dat dit van eeuwen geleden bewaard gebleven is. Gelukkig is er veel overgebleven en wordt tegenwoordig alles zorgvuldig onderhouden en gerestaureerd zodat wij er nog van kunnen genieten,het blijft bijzonder. Goede reis verder.

Ineke 2022-06-10 07:37:14

Leuk om via jullie weer even terug te zijn in Rome.