Twee keer naar Portugal

Portugal,

Maandag toen we Portugal binnenreden, zagen we naast ons langs de snelweg een “tolpoort”. ’s Avonds op de camping uitgezocht hoe het zit met tolwegen hier. Je hebt verschillende soorten en voor een aantal moet je als buitenlandse wagen een creditkaart koppelen aan je kenteken. Dat kan aan een aantal grensovergangen, bijvoorbeeld bij die die we maandag passeerden. Hoewel we als het even kan tolwegen vermijden en we maandag ook meteen bij de eerste afslag de snelweg hebben verlaten, moeten we toch zo’n registratie hebben (vinden we). Alle snelwegen in Portugal zijn tolwegen. Dinsdag rijden we dus terug de grens met Spanje over. Keren bij de eerste afslag en gaan terug naar Portugal. Nu maar wel via het tolpoortje.
Daarna bekijken we het dorp Castro Marim. In het kasteel een oud kerkje, waar nu martelwerktuigen van de Inquisitie ten toon worden gesteld. Binnen de muren veel bloeiende amandelen. Van boven op de muren kijken we over de zoutpannen. Nu is het een natuurreservaat.
We lunchen aan het strand. Op het terras van een (gesloten) strandbar zitten we uit de wind.
Daarna naar Cacelha Velha: een gehucht op een klif boven de Oceaan. Vanachter de kerk uitzicht op het strand. Hier begint het natuurreservaat van de Rio Formosa. Voor de kust ligt een rij eilanden (eigenlijk een duinenrij) waarachter strandmeren (ria) met eb en vloed.
Vanmorgen wandelden we naar Moncarapacho. In de berm mooie bloemen, de naam nog niet kunnen vinden.
Aan het eind van de ochtend werd het weer bewolkt en vanmiddag ging het zelfs weer even regenen.

Mooie foto's en goed verhaal. De bloem lijkt op d kelp van een vleesetende plant. In April ga Ik een rondreis van 14 dagen maken naarPortugal. Een soort herhaling van 1987 toen Ik daar ook een rondreis maakte,