La Virgen del Rocío

Spanje, El Rocío

Vandaag hebben we ons ondergedompeld in de cultuur van El Rocío.
Op het eerste gezicht waan je je in het wilde westen, als je dit dorp binnenkomt. Witte huizen aan zandwegen (mul zand, dus niet te fietsen), voor de huizen houten rekken, waaraan paarden kunnen worden vastgebonden en natuurlijk paarden, zowel met ruiters als voor koetsen (eigenlijk waren dat muilezels).
Kijk je beter dan valt op dat er op de huizen veel “kerktorens” met klokken staan en op die huizen “Hermandad de Cordoba” “… Madrid”, “.. Malaga” of andere plaats in Spanje.
Alle broederschappen vereren la Virgen del Rocío, oftewel Nuestra Señora del Rocío. Haar beeld staat in de Ermita (Iglesia de Nuestra Señora del Rocío) boven het altaar, omgeven door veel goud.
Naast de kerk is een speciaal gebouw, waar een kopen replica van het beeld staat en een aantal standaards waar kaarsen in kunnen worden gebrand. Dat kaarsen niet meer in de kerk zelf worden gebrand, zagen we al eerder. De walm van de kaarsen maakt de kerk helemaal zwart. Hier was de ingang van het gebouw ook zwart beroet.
We hadden gehoord dat een kerkdienst in deze kerk een belevenis is. Advies: neem de eerste dienst, dan kan je nog zitten.
We zorgen dat we op tijd in de kerk zijn. We zijn niet de eersten. Fotograferen en filmen is verboden, maar daar trekken Spanjaarden zich niets van aan. Wij maken dus ook een paar foto’s. Voor de dienst begint, wordt er een vaandel binnengebracht van een van de Hermandades. Een paar leden hebben taken tijdens de dienst.
Vanaf het koor komt de muziek: gitaren, drums, fluiten, castagnetten en zang. (Flamenco-achtig).
Wij hebben een zitplaats en kopiëren het gedrag van de andere kerkgangers. Ondertussen blijven de mensen binnenlopen: foto’s en selfies maken, filmen, zich opmaken. En dat allemaal tijdens de eucharistie-viering.
Na een portie churros vertrekken we naar de camping en gaan dan boodschappen doen.
‘s Avonds om 8.00 uur is er een “Rosario over de traditionele route”, dus we gaan nog even terug. Rosario is een rozenkrans hebben we ondertussen google laten vertalen. Daarna is er een plechtige Maria-wake.
De Rosario is dus een processie: voorafgegaan door een “drumband” loopt een stoet met wat kruisen, vaandels en een vaandel van la Virgen rond de kerk en door het dorp. Uiteraard gevolgd door mensen met brandende kaarsen. Ondertussen wordt in de kerk de rozenkrans gebeden/gezongen. Het hele dorp hangt vol luidsprekers, dus het is overal te volgen. Pas toen wij aan de rand van het dorp kwamen, hoorden we het niet meer.
Rond Pinksteren is het grote feest van La Virgen (Romeria deL Rocío). Alle (meer dan 70) broederschappen komen dan naar El Rocío ter bedevaart. Er schijnen dan meer dan een miljoen pelgrims hier in het dorp te zijn. De geluidsinstallatie is dan dus ook nodig om iedereen alles te laten volgen. Doordeweeks wonen er 2000 mensen in het dorp.