Tharsis

Spanje, Alosno

Mante vroeg of we in Tharsis wilden zoeken naar Goethita irisada (een steen). Ze stuurde een foto.
In het museum in Huelva verwachtten we iets over de mijnbouw in de streek, maar het enige dat verwees naar Tharsis waren 2 schilderijen van de Minas de Tharsis.
Gisteren fietsten we een rondje waarbij we Tharsis aandeden.
Net voorbij het dorp kwamen we een paar niet meer in gebruik zijnde mijnen tegen. De mijnbouw in dit gebied is dagmijnbouw, dus open groeves. We weten niet welke mineralen hier zijn gewonnen. Wel zagen we mooie kleuren in de stenen rond de putten, die ondertussen vol water staan.
We herkenden een van de schilderijen.
Een geïriseerde steen hebben we niet gevonden. Was dit in Marokko geweest, dan hadden er waarschijnlijk verschillende kraampjes langs de weg gestaan met stenen. Of die echt zijn, weten we nooit.
Voor we vertrokken zagen we op de CP een mooi gekleurd vogeltje: een roodborsttapijt vinden we in het vogelboekje.
Onderweg cistusrozen langs de weg en bij de mijnen de eerste bloeiende mimosa.
Onze CP heeft één elektra-aansluiting. Hij was niet in gebruik door een camper, dus wij hebben toen we terug waren de fietsaccu’s er weer geladen.
Vanmorgen liepen we Pueblo de Guzmán in. Vlak bij de CP is een oude wasplaats. Iets verderop lopen schapen.
De kerk wordt gerestaureerd. Met een hoogwerker wordt de buitenkant geschilderd, binnen stonden de beelden ingepakt en lag een deel van de tegelvloer eruit. Op een plattegrondje en later een maquette zagen we dat de kerk vroeger in een vesting lag.
Gisteren haalden we een stokbrood bij het supermarktje. Op Google maps ontdekten we een panaderia (bakkerij) aan de andere kant van het dorp. Wij dus op zoek. Een klein winkeltje met een allervriendelijkste bakker, die verschillende “integral”-broden van achteren haalde om te laten zien. Later nam ze ons mee naar achteren om nog meer brood te laten zien. In de oven (houtgestookt) stonden magdalena’s. Er waren ook al klaar, dus we namen er wat mee. Aan de achterkant van de ruimte nog een oude oven in de muur.
Na koffie op een terrasje, lunchen bij de camper en lekker in de zon zitten lezen, nadat er nog wat klusjes in en rond de camper waren gedaan. (water bijvullen, wc legen en wat t-shirts gewassen)

Wat een leuke interessante dag weer. Zeker met dat lammetje!!!