KGB in Hotel Viru

Estland, Tallinn

Vanmorgen gaan we opnieuw naar de stad. Hotel Viru werd in 1972 gebouwd als hotel voor voornamelijk westerse toeristen en zakenlui die Tallinn bezochten. Uiteraard had de Sovjet Unie veel belangstelling voor wat die mensen deden en zeiden. De KGB was dan ook zeer aanwezig in het pand.
We proberen een rondleiding in het Engels te boeken, maar er is geen plek meer voor 2 personen.
Later (op een terrasje) probeer ik het online. Er is nog één plek open voor de rondleiding van 14.30 uur. Dan ga ik alleen.
We lopen weer door de stad. Aan het oude stadhuis een plaquette met Vrouwe Justitia. Op de volgende pilaar hangen de boeien.
De Catharinesteeg werd ons bij de Toeristeninformatie aangeraden en blijkt een klein oud straatje. Aan een kant hangen oude grafzerken tegen de muur. Ze komen uit de Catharinakerk, waarvan alleen het westelijke portaal nog overeind staat. Rond de deuren allerlei christelijke symbolen over de overwinning van het goede op het kwade.
In Olde Hansa naast een restaurant een winkeltje met replica’s van middeleeuwse dingen. Aan de gevel hangen vaandels met de namen van Hanzesteden.
We bezoeken de markt bij Balti Jaam. Beneden worden groente, fruit en andere levensmiddelen verkocht. Boven zou een vlooienmarkt moeten zijn, maar dat was veel vintagekleding (behoorlijk aan de prijs) en een paar antiekkramen. Viel dus wat tegen.
Na in een parkje onze boterhammetjes te hebben gegeten, komen we nog langs de Oekraiense Grieks Katholieke kerk. In de kelder een verzameling beschilderde eieren; kastjes met beweegbare houten poppen, die iets zouden moeten vertellen over de geschiedenis; en iconen van Maria achter een luikje met daarop een gebed. Rond het gebed schilderijtjes van planten en dieren.
In hotel Viru ga ik samen met een twintigtal andere toeristen met een gids mee naar boven naar de niet bestaande 23ste etage. Formeel heeft het hotel 22 etages en dat is ook de laatste stopetage van de lift.
We horen hoe de hotelgasten in de gaten worden gehouden door verborgen microfoons in telefoons, maar ook in asbakken en borden. Op de gangen zat een Matrousjka (oudere vrouw/ grootmoeder) aan een tafel met telefoon en opschrijfboek. Alle bewegingen van de gasten werden genoteerd.
Een paar maanden voor de onafhankelijkheid van Estland waren de KGB’ers opeens verdwenen. Hotelpersoneel heeft tot na de onafhankelijkheid de deuren op de 23ste etage niet durven openen. Voor vertrek was in het hotel alle afluister- en fotoapparatuur voorzichtig weggehaald, in de KGB- ruimtes was dat meer gehaast gedaan en was het dus een zooitje.
Vanaf het terras van de KGB-rooftopbar uitzicht op de haven. Ik zie onze camper staan.

Wat een interressant verhaal,ja ,De KGB en afluister apparatuur en nog steeds wordt dat her en der gebruikt . Waar de russen de macht hebben loop je altijd risico dat je in de gaten wordt gehouden of afgeluisterd. Nog een fijne vacantie. Ad en Ineke.

Ineke 2023-05-25 12:46:57

Wat een mooie foto's van de details! En wat is het toch een interessante reis die jullie maken!

Maaike 2023-05-25 15:00:42

Mooie stad en veel interessante dingen te zien. Een vreselijke tijd met al dat afluisteren. Heb dat zelf in Roemeniƫ meegemaakt. Verre van leuk. Toch vind ik dat we tegenwoordig best wat meer kritisch mogen zijn qua informatie verkrijgen via internet, camera's, e.d. want dat is ook legio. Ik zeg wel eens: big brother is watching you everywhere!