Meknès

Marokko, Meknès

Via de Soukh in Boufakrane waar weer groenten en fruit werd ingeslagen naar de Marjane in Meknès voor de voorraad water, frisdrank en vlees voor 2 maaltijden.
Daarna de coördinaten van de camperplaats in Meknès ingevoerd. De route leidt ons door een paar poorten (10 cm over aan beide kanten) naar een parkeerplaats bij de ingang van de Koninklijke Golfclub, tussen de 2 oudste delen van de stad: de Medina (14e eeuws) en de Koningsstad (17e eeuws). Het Mausoleum van Moulay Ismael, een van de mooiste bouwwerken van Meknès ligt net achter een poort. Helaas is het wegens restauratie gesloten voor publiek.
We wandelen de Medina in, zwerven langs wat soukhs en verlaten de Medina door een poort in de stadswal. Buitenom lopen we een stuk langs een park en dan weer de (oude) stad in. Eerst maar een kopje thee in de camper. Rondom ons staan een aantal auto’s van de Sureté National en er lopen ook nog wat agenten in burger rond. Bij de ingang van de golfclub staan ze op wacht. Van een van de agenten die ons via de open camperdeur welkom heet, horen we dat we er binnen mogen kijken. We kunnen maar een klein stukje, dan kom je op de greens en daar is het verboden toegang.
Aan de andere kant van de parkeerplaats is het Paviljoen der Ambassadeurs en de Christelijke Gevangenis. Mooi paviljoen en de gevangenis is een grote ondergrondse ruimte, waar volgens de overlevering duizenden mensen (gevangen genomen Christenen door de zeerovers van Rabat) zaten.
’s Avonds eten we op een terras boven het el Hedimeplein. Lopen er nog even over, maar het begint te regenen.
Vanuit de camper zien we de politie “opereren”. Een ME-bus met 3 mensen er in rijdt af en toe een rondje. Soms komt er een kleinere wagen een tijdje staan. Een (hoge) agent zit op een stoeltje naast een auto te kletsen. Als hij ergens ander wil gaan zitten, brengt de parkeerwacht zijn stoel erheen. Een burger-agent (herkenbaar aan de mobilofoon) rijdt met vrouw en kinderen een rondje in een koetsje en gaat dan weer naar zijn collega’s. Een andere burger staat langdurig te geiten met een vrouw die even langs komt rijden. Heel ontspannen sfeertje dus. Wij slapen vannacht super bewaakt.

Foto's komen morgen (inshallah) , het uploaden gaat nu te traag.