Soukh en jam

Marokko, Tiznit

Vandaag moesten we boodschappen doen. Ik wilde nog een keer sinaasappeljam maken en ook de voorraad groente raakte op.
Toen Paul terug kwam van zijn koffie vroeg hij of ik naar de stad wilde of naar de soukh. Die was aan het opbouwen toen hij erlangs kwam.
Dan pakken we natuurlijk de soukh.
Aan de rand staan de vrachtwagens met stro en hooi. Die zijn altijd geladen tot ver voor en achter de eigenlijke wagen. Bovenop staat een mannetje die de balen naar beneden gooit.
Bij het fruit en de groente zijn nog niet alle stalletjes gevuld en bemenst. De eigenlijke soukh is ook pas morgen. Vandaag is de opbouwdag.
Het is winderig vandaag. Als we terugkomen, is onze luifel ingedraaid. Andere Nederlandse camperaars zagen dat hij omhoog waaide en draaiden hem in. We draaien de camper, zodat de ingang en luifel aan de lijzijde komt.
Na de lunch begin ik aan de jam. Paul doet ondertussen wat klusjes rond de camper: wc goed schoonmaken, water vullen en een sierlijst die loszat, proberen vast te zetten. Tussendoor was er zijn boek.
Alle jampotten zijn vol. Wat er van de laatste portie niet meer in paste, staat in een plastic (fritessaus)doos in de koelkast voor direct gebruik.
Morgen rijden we naar Tafraout.

Die jam ziet er heerlijk uit!