Alhambra

Spanje, La Zubia

Vanmorgen tegen 10.00 uur tegenover de camping de bus genomen naar Granada. Bij het busstation overgestapt op een bus naar het Alhambra. Het krijgen van een toegangsbewijs was een makkie.
Na het laten zien van de reserveringsbevestiging op mijn telefoon en het overhandigen van de paspoorten kregen we 2 tickets.
Het Alhambra is een gebouwencomplex, gebouwd tussen de 13e en de 16e eeuw. De start was in de tijd dat dit gedeelte van Spanje in Moorse handen was. De eerste paleizen en het fort (Alcazaba) werden gebouwd door de Nasriden koningen. Iedere nieuwe generatie bouwde er weer een nieuw gebouw bij. De paleizen van deze Moorse sultans kun je alleen in op een bepaalde tijd. Wij mogen om 14.30 naar binnen. In het hele Alhambra worden per dag trouwens maar een beperkt aantal bezoekers binnen gelaten.
Wij gaan eerst naar het Generalife (de tuin van het hemelse paradijs). Dit was het buitenverblijf van de Nasridenkoningen.
Na de Generalife wandelen we langs de fundamenten van de oude Medina, een kerk, een badhuis (van een moskee) en parken naar het (13e eeuws) Alcazaba, dan het paleis van Karel V (16e eeuws).
Nadat Ferdinand II van Aragon en Isabella I van Castilië, de Katholieke koningen, die de basis vormden voor de Spaanse staat, in 1492 Granada veroverden, werd het Alhambra hun eigendom en kreeg militaire functies. Hun kleinzoon Karel V bouwde er een groot paleis.
Dan in de rij voor de Nasriden paleizen. Mooie versieringen op muren en plafonds. We herkennen veel van wat we in Marokko hebben gezien. Verschil is dat er daar vaak figuren worden ingelegd met steentjes (mozaïeken dus), terwijl er hier gebruik wordt gemaakt van geglazuurde tegels met patronen.
Na het Alhambra wat eten en drinken en dan de bus terug naar de camping.