Een scheepslift en auto’s

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Voor we vertrokken vanmorgen een ochtendwandelingetje langs het riviertje onder aan onze parkeerplaats. Op het bordje stond dat het pad in ¾ mijl leidde naar Mill of Ardoch. We hebben wat langer gelopen, maar geen molen gezien. ’t Was wel een mooi riviertje met rotsen erin en dus stroomversnellingen.
Daarna naar het Wheel van Falkirk. Het wiel is een “scheepslift”, waarmee schepen van het ene naar het andere kanaal kunnen worden gebracht. Vroeger waren hier 11 sluizen voor nodig. Schepen varen beneden of boven een waterbak in. De bak wordt afgesloten en het wiel draait een halve slag. Zie de foto’s.
Bij Falkirk is ook nog een klein stukje van de Antoniuswal te vinden. Nadat we het wiel in werking hadden gezien, gingen we daarnaar op zoek. Weer een leuke wandeling, maar geen wal gevonden.
We staan nu aan de westkust bij de haven in Irvine. De laatste zondag van mei blijkt hier een auto-evenement te zijn. Aan het eind van de middag/begin van de avond komen jongeren (en wat oudere jongeren) uit heel Schotland hierheen om hun auto te showen en auto’s te kijken. Ze parkeren hun auto en lopen een rondje om naar elkaars auto’s te kijken. Als er geen parkeerplek is, rijden ze gewoon een rondje over het parkeerterrein of over de grasvelden, waar ook wordt geparkeerd. Verder gebeurt er helemaal niets.
Het is nu tegen tienen en het merendeel van de auto’s is nu weer vertrokken.
Morgen naar Cairnryan, want dinsdagmorgen om 04.00 uur gaat onze boot naar Larne (Noord-Ierland).