Langzaam op weg naar huis

Marokko, Ammelne

Gisterochtend vertrokken we uit Tafraout. We rijden door de Anti-Atlas naar Taroudant in de Souss-vlakte.
Onderweg zien we weer de mooie plaatsjes van het berglandschap met de natuur en de mensen en dieren: een kudde dromedarissen staat bij een stuwmeer; een man op een motor drijft met 2 kinderen een aantal ezels over de weg. Overal langs de weg de gebruikelijke kuddes schapen en geiten. De herders vaak in de schaduw van een boom.
We stoppen ergens langs de weg voor koffie en een lunch.
Dan rijden we door naar camping Du Jardin in Taroudant. Meteen bij het inschrijven betaal ik voor een wasmachine en 10 minuten later draait die.
’s Avonds blijkt een van de lakens losgewaaid en behalve zand zit er ook een gele vlek in, alsof er een hond tegenaan heeft gepiest. Zo ruikt hij ook. Heb hem dus maar in een emmer sop gezet en vanmorgen uitgespoeld. Toen de was vanmiddag droog was, zat er op het andere laken een vogelpoepvlek. Ook die moet dus nog een keer gewassen.
Vanmorgen gingen we weer naar de soek in Taroudant. Het was er drukker dan de vorige keer dat we hier waren. Het plein waar nu de koeien werden verhandeld, was toen leeg. Zouden er alleen op bepaalde dagen grote beesten zijn?
We vullen onze voorraad groente en fruit weer aan: die lekkere kleine banaantjes, aardbeien, mandarijnen en sinaasappels. Ik neem een kilo extra om nog een paar potjes jam te maken vanmiddag.
Toen we gisteren langs het grote plein reden, zagen we er tenten staan. Vanmiddag gingen we even kijken, maar het was er uitgestorven. We zijn dus nog maar even de stad ingelopen en namen gelijk weer wat vlees mee: Rundvlees (voor brochettes) en kalkoenfilet, gedeeltelijk om vanavond te eten, het andere deel gaat het vriesvak in.

Die markten blijven ook interessant en kleurrijk. Tot nu toe weer erg mooi. Een voorspoedige terugreis gewenst. Maar goed nog 4 weken te gaan.