Figueres en Dali

Spanje, Figueres

Na 4 dagen in de auto zitten, was het vandaag de hoogste tijd voor wat beweging. We pakten de fiets om naar Figueres te gaan. De dame van de camping raadde het af: het was 15 km via de NII en de auto’s reden daar als gekken. Een andere route via kleinere wegen was langer met veel bochten en hellingen.
Net buiten Capmany zagen we een viaverde naar de richting Figueres. We probeerden hem. Het eerste stuk was schitterend: een smalle weg langs olijfgaarden, wijngaarden en kurkeiken. In de berm bloeide rozemarijn en iets bremachtigs. Na een kilometer of 2 liep er een stroompje over de weg. We konden er doorheen (met de voeten hoog opgetrokken). Een stukje verder werd de weg een modderpad en moesten we terug.
Daarna via de normale weg naar Figueres, waar we het Teatro-Museu Dali bezochten. Op de plek van de voormalige schouwburg in zijn geboortestad richtte hij in 1974 een museum in met wat van zijn eigen werken (zowel realistisch, kubistisch als surrealistisch) en schilderijen uit zijn eigen collectie van kunstenaars die hem inspireerden.
In 1989 werd hij bijgezet in de crypte in zijn museum.
Op de terugweg was de olijvenoogst bezig in een van de olijfgaarden.
Morgen gaan we verder naar het zuiden. Als de Catalanen ons doorlaten in elk geval. Noorse buren van gisteren vertrokken vanochtend en stonden vanmiddag weer op de camping. De wegen waren geblokkeerd als protest tegen een vergadering van de Spaanse regering in Barcelona, de hoofdstad van Catalonië.

Hallo, Jullie zijn al goed op weg. Wat een interessant Museum van Dali! we zijn benieuwd naar jullie verdere avonturen! Groetjes, Eric en Marianne

marianne lange 2018-12-23 18:01:37

Wat een bijzonder museum,

Joop en elsa 2018-12-23 19:38:35

Wat een prachtig museum! Succes met de doorgang door Catalonië! Las in de krant dat de Catalanen de kabinetszitting in Barcelona als provocatie beschouwen. Maar met Kerst voor de deur, wie weet............

Klaas en Josée 2018-12-24 10:37:07

heerlijk weer op pad! Een gezellige kerst en een hele goede reis gewenst.

Petra Hoogeveen 2018-12-24 11:04:53

Mooi en interessant museum van Dali. Leuk jullie eerste (?) reisverslag weer te lezen. Goede reis met veel mooie en en leuke ervaringen. Mooie kerstdagen gewenst en een goed nieuw jaar. Wij vertrekken vrijdag a.s. - voor 72 dagen - weer naar de Algarve. Het is maar een weet.....