Een klein kerkje

Frankrijk, Estouy

Ook vandaag weer regen en vooral heel veel wind.
We rijden langs Parijs en verder naar het noorden.
In Englancourt (een dorpje op een heuvel, uitkijkend op de vallei van de Oise) vinden we naast de kerk een CP. Geen enkele voorziening behalve een vuilnisbak, maar dat is geen probleem. We hebben gisterochtend in St. Priest de watertank weer volledig gevuld en vanmiddag onderweg bij een sanizuil de wc geleegd. Sanizuilen kwamen we de afgelopen dagen in verschillende dorpjes tegen. Vandaag hebben we er een gezocht op de camperapp.
In de 14e eeuw is hier het eerste deel van een kerkje gebouwd. In de 16e eeuw werd dit een église fortifiée. We zitten in een voormalig grensgebied waar regelmatig strijd werd geleverd. Legers en andere troepen trokken dan plunderend door het land.
Dorpsbewoners bouwden de kerk in de vorm van een donjon (vierkante stenen toren) met een vluchtetage erin (boven het koor) met twee torens er tegenaan.
Aan het begin van de 17e eeuw volgden nog 2 wachttorens aan de westelijke gevel van het eerste deel van de kerk.
Binnen in de kerk een Mariabeeld dat in 1955 met d’r wimpers geknipperd zou hebben. Nu liggen er op het altaartje fotootjes en een multomap met “verzoeken”.
Morgen rijden we naar huis. Hopelijk komen we onderweg een Mac tegen, waar we onze verhalen en foto’s van de afgelopen week kunnen uploaden. Sinds Salamanca hebben we geen camping of CP met wifi meer gehad.