Zwolle

Nederland, Heerde

Voor we vertrekken nog even een kop thee/koffie op het picknickbankje. Er bloeien klaprozen en dat doet denken aan de eerste wereldoorlog, of in elk geval aan de herdenkingen ervan. Engelsen die in november allemaal met een poppy-speldje lopen en de dagelijkse last post bij de Menem-poort in Ieper.
In de tuin van Villa Bakhuis boven in een boom een ooievaarsnest. ’s Avonds kregen de jongen vliegles. Nu werd er weer gevoerd.
Onderweg een “waterkering” langs de IJssel. Gisteren fietsten we erlangs. Uit de constructie maken wij op dat het eigenlijk een inlaat is naar het achtergelegen gebied, die kan worden opengezet als het water hoog staat.
We rijden naar de jachthaven aan het Zwarte Water bij Zwolle. ’s Middags fietsen we naar het oude centrum. Nemen een kijkje bij de mooiste boekwinkel van Nederland (volgens de VVV Zwolle) in de Broerenkerk. De Sassenpoort mag natuurlijk ook niet overgeslagen. Tot onze verbazing is de O.L.V. Basiliek (de kerk met de Peperbus-toren) open. In de kerk o.a. een reliekschrijn van Thomas a Kempis. Schrijver en kopstuk van de Moderne Devotie, een religieuze beweging uit de IJsselstreek in de 14e-15e eeuw. Hij is nooit heilig verklaard, maar er was veel vraag naar stukjes van zijn skelet.
Tijdens het rondwandelen zien we een aantal mooie pandjes en een gevelsteen, waarop vermeld: “Sociaal Democratische Arbeiderspartij 26 augustus 1894 alhier opgericht”.

Weer een interressant verhaal,leuk, aardrijkskunde en geschiedenis,we halen het weer op,oh ja,oh, ja denk ik vaak en dat maakt het leuk om jullie verslagen te lezen,Arendien. Goede reis en mooie zonnige vacantie., Groeten Ad en Ineke.