Het water op

Polen, Załuż

Gisteren gebruikt om een paar wassen weg te werken. Tussendoor even naar het dorp om broodjes te halen en rond te kijken.
Een boer was aan het ploegen en kippen en ooievaars liepen op het land te zoeken naar iets eetbaars. Hij sprak helaas alleen Pools, Russisch en Oekraïens. Laten wij dat nou net niet spreken.
Aan de rand van het dorp een voormalig Grieks-katholieke kerk (nu RK). Grieks-katholiek en niet Russisch orthodox. Dat heeft te maken met iets in het verleden, toen de Grieks-katholieke kerk hier wel de Paus in Rome erkende als hoofd van de kerk, maar verder fungeerde als orthodoxe kerk. (zo heb ik het ongeveer begrepen). De kerk zat op slot en hoewel de boer ons had verteld, waar we de sleutel konden vragen, hebben we dat niet gedaan. Paul liep in een hemd en (weer) een korte broek. Ook mijn schouders waren niet geheel bedekt.

Vandaag werden we op de camping opgehaald en 25 km stroomopwaarts aan de San (in Załuz) met een kano gedropt. Helaas was het weer minder mooi dan de afgelopen dagen. De zon hebben we bijna niet gezien en regelmatig vielen er spetters. Een keer hebben we zelfs regenjassen aangedaan.
De rivier is breed en redelijk ondiep. Op sommige plaatsen voelden we de kano over de stenen schuren. Daar is het water ook wilder. Eén keer moesten we de kano een stukje overdragen, vanwege een “waterval”(een betonnen rand, waar het water een halve meter omlaag viel.) Het vinden van het uitstappunt kostte wat moeite.
Alhoewel we hadden gevraagd om een Canadese kajak, kregen we een gewone 2-persoonskano. Nadeel hiervan is dat je een dubbele peddel hebt. We zijn gewend met een enkele peddel te varen.
Normaal is Paul de stuurman, maar vandaag had hij moeite om deze kano op koers te houden.
Terug op de camping kwam de kanoverhuurder (na een sms-je) de boot weer ophalen.

Jongens, wat een prachtige toer. Onze kinderen houden ook het meest van natuur en avontuur. Aan de leiding te zien hebben jullie mooi weer. Ja ook regen maar daardoor is de natuur ook zo groen. Komen jullie 15 oktober pas terug?