Laatste stukje vildmarksvägen

Zweden, Västerbotten County

Vandaag eerst een stukje E45 tot Dorotea. Daar staan in de kerk en in de kapel op de begraafplaats bijzondere beelden. De kerk was helaas gesloten, maar “Het laatste avondmaal” van Bjorn Martinius (1908-1968) in de kapel was wel te zien.
De beeldengroep bestaat uit 13 levensgrote figuren aan tafel. De groep is na een restauratie gekleurd om ze meer leven te geven.
Dan gaan we nog weer een stukje de bergen in. Eerst asfalt en later een gravelweg. We wilden van het ene meer doorsteken naar een ander, maar halverwege de (zand)weg (die op de kaart doorliep) werd de weg zo slecht, dat we omkeerden.
We blijven vannacht op een veldje langs de inlandbanan in de buurt van Hoting. Treinen verwachten we niet.
Morgen gaan we heel langzaam richting de kust. Vrijdag hebben we in Hudiksvall bij Lotta en Lasse afgesproken om de verjaardag van Tindra te vieren met de familie van Christian.
Aan het eind van de dag kregen we nog een verrassing: noorderlicht. Niet de groene vlagen, die je soms om foto’s ziet, maar lichtvlagen boven de sterren. Onze fototoestellen pakten alleen de duisternis. Een telefoon zag iets meer.

Dank voor het verslagje ,grappig het laatste avondmaal in hout en gekleurd,wel mooi. Het Noorderlicht een bijzoner fenomeen,dansend licht in blauw,groen oranje soms roze rode tinten,het blijft indrukwekkend. Goede reis verder.

Ineke 2022-09-05 19:21:03

Wat een mooie ervaring! Het noorderlicht: een cadeautje.