Twee kerken

Zweden, Sveg

Onderweg naar Östersund komen we door Älvros. In een bocht een kerk met losse klokkentoren, zoals we die vaker zien in Zweden. We zien hem te laat om te stoppen.
Nog geen kilometer verder opnieuw een kerk. Dat is gek: 2 kerken in één dorp. We gaan even kijken. Het is toch koffietijd. Na de koffie naar de kerk. Dit wordt de nieuwe kerk genoemd. In 1877 bleek de oude kerk te klein en bouwde men een nieuwe, die in 1883 klaar was. De klokken uit de toren werden overgebracht naar de nieuwe kerk en de oude kerk zou worden afgebroken. Dit gebeurde echter niet. De oude kerk werd zelfs rond 1930 gerestaureerd. Zo heeft Älvros dus 2 kerken.
De nieuwe kerk heeft een opvallende “muur” achter het altaar. Tussen beelden van Adam en Eva (in adamskostuur) staat een verguld hekwerk met afbeeldingen van aarde, lucht en water. Daarachter glas-in-loodramen.
In de kerk mooie lampen en een bijzonder bord om de te zingen psalmen en gezangen op te hangen.
Hierna toch ook maar teruggereden naar de oude kerk. In 1638 werd op deze plaats een kerk gebouwd. Uiteraard is er in de loop der eeuwen een en ander aan gewijzigd. De plafonds zijn beschilderd met wolkenmotieven en op de kerkbanken staan afbeeldingen van bloemen.
We hebben geen spijt dat we even terug zijn gereden.
Vanmiddag rond drieën staan we op de camping in Östersund. Even lekker douchen voor we op de fiets stappen naar Mante en Christian. Dat lukt net tussen een paar stevige buien door.
Na het eten nemen zij ons mee naar Frösö, een eiland in het Storsjön. Vanaf een uitkijkpunt hebben we een mooi uitzicht op aan de ene kant Östersund (by night) en aan de andere kant het eiland. Als het goed weer is (en de uitkijktoren open) kan je kijken tot aan Åre (skigebied tegen de Noorse grens aan).

Nee, geen spijt dat jullie zijn terug gereden naar die andere kerk. Leuk om die verschillen te zien. Die "kroonluchter" uit de oude kerk lijkt wel oosterse invloeden te hebben met die slangen-/drakenhoofden.