Skeppsmaln: noordelijkste punt Höga Kusten

Zweden, Nordmaling District

In de laatste ijstijd drukte de metersdikke laag ijs de aarde hier omlaag en onder water. Sinds het ijs smolt, kwam de aarde omhoog uit de zee. In het begin snel, nu langzamer. Op dit moment nog met 0,8 cm per jaar.
Aan de rand van de zee ontstonden hoge steile kusten, met soms op de kale hellingen nog wat begroeiing. De golven van de zee sloegen tegen de kusten van de eilandjes. De eilandjes van toen zijn nu bergen geworden en alleen de top, waar de zee de grond niet kon wegslaan, is begroeid.
We zijn vandaag in Skeppsmaln, een schiereiland in de Botnische golf. Dit is het noordelijkste deel van het werelderfgoed gebied Höga Kusten
We wandelen rond de haven en door het oude vissersdorpje. Het Suströmmingsmuseum is dicht. Jammer. Surströmming is gefermenteerde haring. In deze streken geldt het als een delicatesse. Het wordt verkocht in blikken, die bol staan. Ik heb me laten vertellen dat je het blikje onder water moet openen en dan nog stinkt het enorm (a revealing aroma, volgens de Zweden). In het restaurantje waar we ons moesten melden voor de CP stond een wand vol blikken.
Bij het visserskapelletje uit 1795 staan een paar gedenkstenen voor scheepsrampen die hier plaatsvonden in 1946 en 1954. Na het aan de grond lopen van een 7000-tonner in 1954 werd de vuurtoren verplaatst.
Vanmiddag lopen we over granietrotsen naar de vuurtoren. Het graniet is hier rood/roze en soms oranje/geel, als het niet is begroeid met korstmossen.
Toen we onderweg waren, ging het weer regenen. Ondanks regenjassen werden we flink nat. Gelukkig zijn er bij de camperplaats warme douches.