Victoriaans huis en tuin

Verenigd Koninkrijk, England

Na het afscheid van de boer rijden we door Doncaster naar Brodsworth. English Heritage heeft hier in 1990 een mansion gekregen met de hele inboedel, zoals die werd gebruikt door de laatste bewoonster van het huis. Het huis werd gebouwd in 1860 als vervanging van een ouder huis en bij de bouw werd gebruikgemaakt van bijv. schoorsteenmantels en deuren uit dat huis.
De familie woonde er bijna 130 jaar en de laatste jaren zette het verval in.
English Heritage nam de boel over en besloot niet te restaureren, maar te conserveren. Neemt niet weg dat er nu stevig onderhoud werd gepleegd, want het dak boven 2 inpandige ruimtes (de biljardzaal en de victoriaanse keuken) was behoorlijk verrot en lek. Inpandige ruimtes, dus met hoge glazen koepels.
Ook de (buiten)jaloezieën werden vervangen. Nu ze toch bezig waren, konden ook de tapijten en kroonluchters worden schoongemaakt. Tijdens een rondleiding konden we de medewerkers aan het werk zien.
De tuinen waren al in de oude luister hersteld en voor en na de rondleiding hebben we daarin rondgelopen.
Na Brodsworth vertrokken we naar St. Ives, waar we nu staan achter een pub. Morgen willen we naar Cambridge. De pubeigenaar stelde voor dat we aan de overkant de bus zouden nemen en de camper laten staan. Er is een snelle busbaan tussen St. Ives en het centrum van Cambridge.