Trulli

Italië, Massafra

De archeologische vondsten bij Metaponto laten we ook links liggen. We rijden vandaag naar Alberobello, dat op de Unesco-lijst staat vanwege de Trulli.
Trulli zijn oorspronkelijk ronde gebouwtjes van gestapelde stenen met een kegelvormig dak van dezelfde stenen. Ze stonden op het land of in de wijn- of olijfgaarden en dienden als schuilplaats voor boeren en het vee.
Later werden ze ook gebruikt om in te wonen. Er werden meerdere trulli tegen elkaar aangebouwd en van doorgangen voorzien. Je kon van de woonkamer naar de keuken of de slaapkamer.
Op de weg naar Alberobello zagen we al trulli staan bij boerderijen.
In Alberobello staan nog 1400 van die trulli. Soms tussen moderne gebouwen. De meeste zijn ook niet meer rond, maar hebben een rechthoekig grondplan. De stenen van de muren zijn nu ook met mortel aan elkaar bevestigd en de daken zijn afgewerkt met “dakpannen”. De kap wordt afgesloten door een sluitsteen, soms met een versiering.
We dronken wat op een terrasje. Het barretje zat in een trulli, achter een gordijn zagen we de woonkamer.
Zelfs het supermarktje was een verzameling trulli, zagen we toen we naar boven keken.
Ook de kerk heeft de trullivorm.
Toen we uitgekeken waren, reden we naar de gratis camperplaats van Castellana Grotte. Tegenover de camperplaats stond een mooi trullihuisje te koop. Ernaast stond in een stukje akkerland een bouwvallige

Wat maken jullie een prachtige reis,veel interessante plekjes en weetjes,niet dat ik alles wat ik lees onthou maar de mooie foto's zeggen ook veel. Veel plezier nog en een goede veilige reis. Groetjes. Ineke.

Ineke 2022-06-20 08:41:22

Wat leuk die Trulli. Nooit eeder gezien. Ze hebben qua vorm iets Afrikaans. Wat een leuke plaats alweer.