Kustroute wordt architectuur

Finland, Helsinki

Helsinki heeft 130 kilometer kust. Langs een groot deel van die kust zijn of worden fietsroutes aangelegd. Vandaag fietsen wij het deel dat gaat rond de binnenstad. Onze aandacht ging naar iets anders dan gedacht. Gisteren schreef ik al dat Helsinki rond de onafhankelijkheid flink is gaan groeien.
Rond de eeuwwisseling 19e-20ste eeuw ontstond in Europa de Jugendstil / Art Nouveau / Art Deco.
In Finland was deze tijd er een van heftige politieke, culturele en wetenschappelijke ontwikkeling. In de architectuur van het snelgroeiende Helsinki werd geput uit de middeneuropese jugendstil en de Finse variant ervan (Nationalromantiek), maar ook van de Amerikaanse bruikbaarheid en zakelijkheid.
Tijdens onze fietstocht zagen we schitterende panden met mooie details. We hebben dus ook meer daar opgelet dan op het water en de vele jachthavens waar we langs kwamen.

Terug bij de camper zetten we de spullen vast en rijden naar een parkeerplekje in het bos bij Vihti. Weg uit de hectiek van de stad.

De stad mag dan hectisch zijn, maar je hebt hem prachtig op de foto gezet! En dan lekker uitrusten in het groen 👍!

Maaike 2023-05-28 22:52:46

Heel bijzonder die variatie van stijlen.