Sint Declan en een stekker

Ierland, Youghal

Paul haalde voor het ontbijt brood en liep in de zon. Toen we starten met de klifwandeling was het bewolkt. Vanaf halverwege de wandeling ging het miezeren over in regen. Bij terugkomst waren we dus ook nat.
De klifwandeling gaat langs een aantal “heiligdommen” van St. Declan. Volgens de legende bouwde hij de eerste christelijke kerk in Ierland en wel in Ardmore. Een steen met daarop de bel, die zijn bediende was vergeten in te pakken, dreef vanuit Wales naar deze plek. St. Declan had gezegd dat hij op de plaats waar zijn bel zou landen, een kerkelijke gemeente zou stichten. Ardmore was dus al christelijk voor St. Patrick begon te preken in Ierland. 24 juli is zijn dag en dan schijnen er pelgrims naar Ardmore te komen. Ze lopen dan de klifwandeling: langs de steen, die nog bij het strand ligt, langs de heilige bron, waar Declan de eerste mensen doopte en waar de eerste kerk stond (nu ruïne) en tenslotte naar zijn tombe op de begraafplaats bij de ronde toren. Het graf is leeg. Eeuwenlang hebben mensen er schepjes aarde van meegenomen, omdat het bescherming zou bieden tegen ziektes. Van het Oratory (de tombe) hebben we helaas geen foto. Het regende te hard vanmorgen.

Gistermiddag ontdekte Paul dat de stekker van de fietsendrager kapot was. Dus de achterlichten deden het niet meer. Waarschijnlijk bij het afrijden van de veerboot losgetikt en lekker over de straat gestuiterd. Wij dus vandaag op zoek naar een garage voor een nieuwe stekker. In Youghal vonden we een garage, waar ons werd verteld waar we zo’n stekker konden kopen. We moesten de hele route door het stadje opnieuw rijden (eenrichtingsverkeer). We staan nu met tig campers op een rijtje op de camperplaats in Cobh, waar Paul vanmiddag de stekker verving. We hebben uitzicht op de rivier met schepen die naar Cork gaan. Cobh (spreek uit Cove) heette in de Engelse tijd een tijdje Queenstown en was de laatste plaats waar passagiers aan boord gingen van de Titanic. Ook hier is dus een Titanic experience. Wij slaan die over en gaan morgen met de trein naar Cork. Hopelijk valt er dan wat minder regen.

De omgeving van Cork is prachtig; neem vooral de tijd om de schiereilanden te verkennen: prachtig, prachtig!